Lezers hopen dat er altijd magazines zullen zijn

Person reading magazine in hammock

Lezers zien magazines, of tijdschriften zoals onze noorderburen liever zeggen, nog altijd als een ontspannen moment en een cadeautje voor zichzelf. Ruim 50% vindt magazines wél een medium van deze tijd (helemaal/enigszins mee eens) en slechts 14% is het hiermee (helemaal of enigszins) oneens. Ongeveer een derde van de lezers zegt de adverteerders in hun favoriete magazine te vertrouwen.

Een ruime meerderheid hoopt dat er altijd magazines zullen zijn (minder dan 10% is het daarmee oneens) en dat zijn vaker vrouwen dan mannen. Met name vrouwen in de leeftijd van 50-65 jaar (79%) willen magazines niet missen, maar 75% van de jonge vrouwen van 15-24 jaar is het daarmee eens.

Dit zijn resultaten van een onderzoek dat Sanoma in Nederland uitvoerde in samenwerking met IPG Mediabrands. Eerder dit jaar publiceerden beide partijen al hun ‘Vertrouwen in media’-onderzoek. Deze ondervraging van ruim 600 lezers van magazines naar hoe zij over het medium denken, is hierop een vervolg. Dat levert interessante feiten op over de waardering en het gebruik van magazines.

Enkele resultaten uit het onderzoek:

  • Bijna 60% van de ondervraagden vertrouwt wat hun magazine hen vertelt.
  • Ongeveer 40% vertrouwt zijn/haar favoriete magazine zelfs meer dan andere bronnen.
  • Ca. 45% van de respondenten ziet advertenties als logisch onderdeel van zijn favoriete magazine.
  • Ruim 30% geeft aan adverteerders te vertrouwen die in zijn favoriete magazine aanwezig is.
  • Lezers zien magazines als een waardevolle aanvulling op andere media (ruim 65%) en ontdekken in hun favoriete magazine leuke dingen die ze anders niet geweten hadden (ruim 70%).
  • Eén op de vijf magazine-lezers leest zijn/haar favoriete blad op zondag. Wat echter vaker voorkomt, is dat men geen vaste leesdag heeft (35%) of dit verspreidt over meerdere dagen (27%).
  • Vrouwen van 15-24 jaar scheuren, knippen of fotograferen (67%) het vaakst iets uit magazines. Mannen van die leeftijd doen dat veel minder (21%).

Bekijk de overige resultaten in onderstaande presentatie:

 

Zoals IPG Mediabrands en Sanoma met dit onderzoek aantonen, hebben magazines hun eigen rol te spelen in het digitale tijdperk en genieten ze het volle vertrouwen van de lezers. Dat is iets waar adverteerders van kunnen meeprofiteren, zoals ook andere onderzoeken uitwijzen.

Op zoek naar meer interessant mediaonderzoek?