Live journalistiek brengt nieuwe dynamiek voor magazines en kranten (en adverteerders)

Journalists on stage at Helsingin Sanomat Black Box event

Te midden van veel ‘hel en verdoemenis’-berichtgeving over de staat van de journalistiek (en de gevolgen voor de democratie) zijn er ook innovatieve en opbeurende verhalen. Zoals live journalistiek: topjournalisten die de theaters ingaan. In Helsinki levert dat al vier jaar uitverkochte zalen op. Is het tijd om een volledig Belgische post-coronaversie op te tuigen?

Lees ook: “Veel media kunnen zich geen journalistiek meer veroorloven die relevant is voor de democratie.”

Vorig jaar schreven we al eens over de innovatieve ideeën van magazines en dit jaar zagen we hoe magazines hun relevantie tijdens de lockdown in diverse landen verhoogden. Met in veel gevallen de stijgende oplagecijfers om het te bewijzen. Maar ook post-corona liggen er kansen voor uitgevers, zoals ‘stage journalism’, waar adverteerders natuurlijk ook van kunnen profiteren.

De Black Box van Sanoma

Helsingin Sanomat van Sanoma, de grootste krant in Finland, startte in 2016 met ‘Black Box’* (Musta laatikko) in het Fins Nationaal Theater. De Finnen zijn meesters in het adopteren en adapteren van goede ideeën uit het buitenland, in dit geval van een magazine uit Los Angeles: Pop-Up Magazine event was de inspiratie, evenals Live Magazine, dat ook in België voorstellingen organiseert.

De podiumvoorstelling moest sterk op de krant lijken, met dezelfde thema’s als op papier en op de website: echt nieuws op het podium dus (geen journalisten die over hun werk vertellen). In het voorjaar van 2016 plande ‘Black Box’ drie avondvoorstellingen als een soort van theater try-outs, met vallen en opstaan hun finale vorm zoekend. De tickets waren binnen een uur uitverkocht.

Journalistiek die ook 15-jarigen aantrekt

Inmiddels zijn er 15 voorstellingen geweest, verspreid over vier jaar en met meer dan 30.000 bezoekers in meerdere steden (Finland heeft 5,5 miljoen inwoners) waaraan circa 100 reporters en fotografen deelnamen. Nog eens tienduizenden abonnees van de krant bekeken de livestreams via de website. Black Box is nu een belangrijk onderdeel van de krant geworden. Uit onderzoek blijkt dat de revolutionaire, journalistieke events zelfs de moeilijk te bereiken groep jongeren (15 jaar) engageren.

Een van de initiatiefnemende journalisten, Jaakko Lyytinen, heeft de live journalistiek van o.a. Pop-Up Magazine volledig geanalyseerd (via Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford). Het rapport leest als een gids voor andere magazines en kranten die de sprong naar deze nieuwe vorm van journalistiek willen wagen, inclusief voorbeelden van adverteerders als Google.

My report is not an academic study. I am not a researcher; I am a journalist. I have relied on the traditional journalistic methods of observation and interview in compiling this account. I attempt to explain the appeal of live journalism through my own experience as a producer and viewer. I do not pretend to be an objective observer. I am instead a journalist that has made it my job to thoroughly examine this new form of journalism. I am eager to share my findings and what I’ve learned with anyone who is interested.” Jaakko Lyytinen

Bron: Reuters

* de naam black box is gekozen als referentie naar het theater en naar de missie van journalisten: om voor het publiek te ontcijferen wat er precies gebeurd is.

Lees ook: