Danny Devriendt over lokale media: “Net zoals in de Asterix-strips doen de Belgen het goed”

Portret Danny Devriendt, IPG/Dynamic

MAGnify 2020 zit er bijna op. Maar besluiten doen we met een ‘bang’. Meer bepaald een debat waarin de rol van lokale media centraal staat. Moderator is Danny Devriendt (IPG Dynamic). We polsten hoe hij zelf over het onderwerp denkt.

Bekijk hier de discussie tussen Danny, Christine, Wim, François en Nathalie

Er lijkt een momentum te zijn voor lokale media. Elementen als brand safety, viewability, maar ook fake news en Donald Trump dragen daartoe bij. Dat is waar Danny Devriendt het volmondig mee eens is, al zorgt hij meteen voor de nodige nuance: “Lokale media worden altijd tegenover internationale spelers als Google en Facebook geplaatst. Het is altijd ‘versus’. Dat hoeft niet zo te zijn. Waarom zouden ze niet samen kunnen bestaan? Soms elkaar versterkend, soms botsend? Sociale media verspreiden op een bepaalde manier nieuws. Gebruik je dat als lokale media, dan kom je zo in hun ‘echochambers’ en kan je ook bereik opbouwen.”

Belgen mogen zich gelukkig prijzen

In België ziet het er voor lokale media nog betrekkelijk goed uit, vindt Devriendt. “Ik noem het het betere ‘Asterix’-gevoel”, zegt hij. “We hebben het geluk in een land te leven waar, zowel in het Noorden als het Zuiden, lokale media goed standhouden. Op tv-vlak heb je bijvoorbeeld met VRT-DPG Media en RTBF-RTL twee stevige blokken die elkaar in evenwicht houden én ook op het vlak van nieuws concurrenten zijn.”

Ook in andere media ziet Danny Devriendt die belangrijke lokale component. Al is niet alles kwaliteit, zegt hij: “Als ik sommige artikels in Het Laatste Nieuws lees, merk ik weinig verschil met het Breitbart dat Donald Trump ophemelt. Een kritische houding moet toch zeker de lokale media kenmerken. Toen ik zelf als journalist werkzaam was, kreeg je soms meerdere dagen om een onderwerp uit te spitten. Dat is nu niet meer aan de orde.”

Symbiose?

In het debat wil Danny Devriendt dan ook vooral nagaan hoe lokale media hun eigen sterktes nog beter kunnen uitspelen en nagaan of het echt David tegenover Goliath moet zijn. “Ik vraag me af of er geen symbiose mogelijk is, die de sterkte van beide benut”, klinkt het. “Zo is op Facebook het nieuws niet altijd juist. Lokale media zouden factcheckers kunnen inschakelen om bijvoorbeeld de informatie over complottheorieën te ontmaskeren. Dat zou hun rol versterken en hen toelaten om uit hun vaste bubbel van lezers te treden. En ook Facebook heeft er baat bij. In mijn ogen zorgt een symbiose voor het ideale systeem tussen groot en klein, en laat het lokale media toe om hun rol als vierde macht ten volle te vervullen.”

Rol adverteerder

Het pleidooi van Danny Devriendt kan natuurlijk pas realiteit worden als ook het business model er anders gaat uitzien. “Ik besef dat zowel uitgeverijen als sociale media moeten komen tot een manier om lezersinkomsten op internet te genereren voor deze lokale media”, klinkt het.

Daarnaast ziet hij een belangrijke rol voor adverteerders, waarvan er een aantal (waaronder D’Ieteren) zich al enkele maanden geleden hebben voorgenomen voortaan een bepaald deel van hun mediabestedingen voor lokale media te voorzien.

“Ik vind dat adverteerders daar meer moeten bij stilstaan en hun macht gebruiken”, stelt Devriendt. “Als je het niet eens bent met de kwaliteit van een medium, investeer je er niet in of stel je voorwaarden. Bij wie er de kantjes afloopt, kan de adverteerder zijn inkomsten wegtrekken. Financiële impact is het enige dat die spelers voelen.”

Devriendt pleit dus voor een kwaliteitstandaard. Wie die niet haalt, krijgt geen geld meer van de adverteerder. “En daar moet je uiteraard heel verstandig mee omspringen”, klinkt het. “Als adverteerder is inmenging in de inhoud not done, maar je kan wel eisen dat een bepaald percentage van jouw uitgaven naar journalistiek gaan.”

“Je voelt dat de tijd hiervoor rijp is”, besluit Devriendt. “Adverteerders die gedurende een aantal maanden niet op Facebook adverteren; dat was enkele jaren geleden ondenkbaar.”

Portret Danny Devriendt, IPG/Dynamic Danny Devriendt, IPG Dynamic

Bekijk alle MAGnify videos hier!

Lees ook: