Magazine in de Kijker: Courage, financiën voor/door vrouwen

Courage cover

Deze keer een nieuwkomer uit Duitsland in de kijker. Het magazine Courage is sinds 20 februari in publicatie, dus we hebben geen idee hoe succesvol het zal zijn. Maar het verhaal erachter vinden we inspirerend genoeg om er aandacht aan te besteden. Bovendien is Internationale Vrouwendag juist voorbij…

Courage, “geld-, carrière- en levenslustmagazine voor alle vrouwen”, is een magazine over financiën dat volledig gericht is op vrouwen. Het magazine ligt in de winkel dan ook tussen de vrouwenbladen en niet tussen de financiële titels. De fleurige cover is duidelijk met dat doel gemaakt.

Naast de printversie zet de uitgever vol in op een digitale uitgave, website, blog en sociale media om snel deze interessante community van vrouwen met een goed inkomen te bouwen. De twee hoofdredacteurs werken al zeer lang in het financiële domein en leerden elkaar kennen bij de uitgeverij Finanzen Verlag. Autoriteit verzekerd.

Courage magazine website

Vrouwen met een missie

Daniele Meyer en Astrid Zehbe zijn op een missie: vrouwen inspireren om hun financiën en carrière in eigen hand te nemen. Ze ontdekten dat vrouwen vaak pas geïnteresseerd raken in financiële zaken en zekerheid, wanneer ze hun eerste kind krijgen. Dat willen ze graag veranderen.

Bovendien maken ze vrouwen zichtbaarder in financiën. Hen viel namelijk op dat ca. 80% van de klassieke economische en financiële magazines, ook bij hun eigen uitgeverij, enkel over mannen gaat: geen evenredige afspiegeling van de Duitse maatschappij. In Courage komen veel meer – maar niet uitsluitend – vrouwelijke rolmodellen aan bod.

Financiën: vrouwen stellen andere eisen

Ook de focus van financiële onderwerpen, zoals pensioenvoorziening, is anders, omdat vrouwen andere eisen en voorwaarden stellen. Ze hebben bijvoorbeeld vaker te maken met armoede na pensionering, omdat ze minder jaren werken, minder verdienen en ook nog ouder worden. Hun belangstelling voor de lange termijn en voor duurzaamheid is ook groter.

Courage verschijnt tweemaandelijks en richt zich op vrouwen tussen 30 en 60 jaar, hoger opgeleid, met een goede job en dito inkomen. Met een oplage van 50.000 exemplaren zijn de eerste stappen van Courage voor het grote Duitsland voorzichtig te noemen. De redactionele formule heeft carrière en financiën als basis, maar biedt ook ruimte aan onderwerpen als mode, familie, reizen, mobiliteit en digitale media.

Meer inspiratie vindt u in deze magazines: