Magazine media zijn de ‘real influencers’ voor premium en luxemerken

person holding smartphone

Magazinemerken zijn de belangrijkste beïnvloeders in de communicatie van premium en luxe merken. Dit blijkt uit onderzoek van Condé Nast Spanje, goed voor een Silver Medal tijdens de FIPP Insight Awards 2018. De uitgever onderzocht de rol van influencers en magazinemerken in de wereld van luxury en premium brands.

Lees ook: Euh… micro-influencers?

Magazinemerken en influencers bieden luxury brands verschillende voordelen en zijn complementair aan elkaar. Ze dienen niet als vervanging van elkaar te worden gezien in de communicatiemix van luxury brands, maar juist als aanvulling.

Rol van influencers en magazinemerken

Sociale netwerken hebben de manier waarop wij met elkaar communiceren compleet veranderd. Dit heeft geleid tot de komst van veel nieuwe contentmakers die invloed uitoefenen op anderen. Condé Nast onderzocht hun rol op premium en luxury brands: zijn influencers alleen een extra communicatiekanaal of hebben ze echt invloed op aankoopbeslissingen?

Condé Nast analyseerde welke kanalen van invloed zijn op de informatievoorziening en aankoop van luxury producten. In het onderzoek is tevens gekeken welke rol magazinemerken spelen bij de aankoop van luxury producten en of er, en zo ja waar, synergie ligt tussen beide kanalen om de efficiency en merkcommunicatie te verbeteren.

Elk eigen sterktes

De nieuwe aanpak van influencers en hun interpretatie van trends en persoonlijke stijl zijn unieke waarden, magazinemerken daarentegen bieden luxe merken herkenning, prestige en geloofwaardigheid. Samenwerking met magazinemerken verhoogt hun effectiviteit en geloofwaardigheid vanwege de kwalitatieve context en draagt bij aan een positieve perceptie. De inzichten uit het onderzoek laten zien hoe magazinemerken en influencers elkaar kunnen versterken.

“What’s interesting is it’s a word that gets overused now, this idea of influencers, but I think magazines and magazine brands and magazine editors were the original influencers”
Linda Thomas Brooks, CEO FIPP

Bron: MMA, FIPP

Gerelateerde artikels: