Magazinebereik: stabiliteit dankzij het digitale

“In een moeilijke markt zorgt het digitale ervoor dat de magazines hun bereik nog vrij goed kunnen vrijwaren.” Dat is voor Bernard Cools, deputy general manager van Space en voorzitter van de Technische Commissie Pers van het CIM, dé conclusie van de laatste golf van de CIM-Persstudie, waarvoor de field van 1 juni 2013 tot 31 mei 2014 liep. Het totale bereik van de weekbladen (print + digital) kende een daling met 6%, terwijl dat van de maandbladen licht achteruitging met 3%.

“Het digitale speelt vooral voor bladen met een specifieke thematiek”, gaat Cools er dieper op in. “Ik denk bijvoorbeeld aan de auto- en motorbladen, gezondheidsbladen ook.” En speelt het dan eerder bij maandbladen dan bij weekbladen of net omgekeerd? “Neen,” is het duidelijke antwoord van de voorzitter van de Technische Commissie. “De periodiciteit speelt niet echt een rol.”

Cools geeft tot slot nog een interessant insight mee. “Wanneer je de cijfers van deze golf met die van 10 jaar geleden vergelijkt, merk je dat het bereik zeer stabiel is. De weekbladen waren in 2004 goed voor een globaal netto bereik van 7,7 miljoen mensen 12 en ouder, nu is dat 7,5 miljoen. Wanneer je echter het bereik van total brand telt, is het verschil verwaarloosbaar. Bij de maandbladen is de trend zelfs duidelijk positief van 5,7 miljoen in 2004 naar 6 miljoen in 2014 en zelfs 6,2 miljoen als je het total brand-cijfer neemt. We lezen dus eenvoudigweg meer.”

Zin om er meer over te lezen? Bekijk hieronder de pdf van Space.