Magazinelezers zijn ontvankelijker voor reclameboodschappen dan digital- en televisie-gebruikers, blijkt uit een recente multimedia engagementstudie. Door de sterke band met de lezers is er meer vertrouwen en een positievere media-ervaring. Merken die in deze veilige kwaliteitsomgeving adverteren kunnen lezers gemakkelijker overtuigen. Én tot actie aanzetten.
Lees ook: Magazines zijn meest contextgevoelige medium
Advertenties zetten meer aan tot actie
De Multi-Media Engagement Study van MRI-Simmons onderzoekt de attitudes van mediagebruikers. Een belangrijke uitkomst is dat lezers van magazines meer betrokken zijn bij de content, met name ook advertenties opmerken en ernaar handelen:
- 36% van de lezers zegt dat ze aandacht besteden aan advertenties in tijdschriften of deze opmerken;
- 35% zegt dat magazines relevante advertenties bevatten;
- en bijna een derde zegt dat magazineadvertenties hen helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen.
Daarmee verschillen magazines van websites en televisienetwerken, die op deze punten op of zelfs onder het gemiddelde zitten.
De acties die magazinelezers nemen na het lezen gaan van het positief bijstellen van hun mening over een adverteerder tot product of dienst aanbevelen, een website bezoeken en een product of dienst aankopen.
Sterke positieve band met de lezers
Waarom heb magazinepubliek een bovengemiddelde advertentie-ontvankelijkheid heeft, heeft te maken met de emotionele band die lezers hebben en met de betrouwbaarheid die gebruikers ervaren. Magazinelezers zijn het 1,3 keer zo vaak eens met de stelling dat magazines hen diep raken en inspireren in hun eigen leven, vergeleken met websitegebruikers en televisiekijkers.
En bijna de helft van de lezers zegt dat het lezen van een magazine een traktatie is en iets dat ze gebruiken om achterover te leunen en te ontspannen (beide zijn 1,2x hoger bij magazinelezers dan bij alle doelgroepen).
Vertrouwen, rust en positieve media-ervaring
Wat vertrouwen betreft, zegt een indrukwekkende 58% van de lezers dat ze erop vertrouwen dat magazines de waarheid vertellen; 56% zegt dat ze zich geen zorgen maken over de nauwkeurigheid, en zelfs 50% vindt dat hun magazines inhoud niet sensationeel maken. Punt voor punt 1,2x hoger dan het gemiddelde en minstens 8 procentpunt hoger dan websites en televisie.
De rust en de zeer positieve gemoedstoestand van het magazinemoment stimuleert lezers open te staan om over nieuwe producten te leren (48%) of nieuwe dingen uit te proberen (41%) ten gevolge van de ervaring met de gedrukte (of virtueel gedrukte) pagina.
Meer resultaten van het onderzoek zijn ook terug te vinden in de MPA Factbook. Dat kunt u hier downloaden
De FIPP Webinar over het MPA Factbook kunt u hier bekijken.
Bron: MPA Media Factbook, FIPP
Gerelateerde artikels:
- Hoe overleven media in de relatie-economie?
- Een momentum voor lokale media?
- “Veel media kunnen zich geen journalistiek meer veroorloven die relevant is voor de democratie”