Magazinewebsites: gewaardeerd en effectief

De websites van magazines behoren tot de meest gewaardeerde media, zo blijkt uit recent Spaans onderzoek. Magazinelezers vinden magazinewebsites niet alleen waardevoller dan de meeste andere websites, ze vinden ze zelfs een van de belangrijkste mediabronnen ‘overall’. Deze resultaten bevestigen de resultaten van studies uit andere landen.PwC ondervroeg in dit onderzoek 1.600 consumenten, maar ook adverteerders, bureaus en uitgevers. Veel consumenten, vooral de meer koopkrachtige, volgen de vertrouwde magazinemerken in de overgang van print naar online. Sleutelfactoren om hen naar websites te krijgen zijn de betrouwbaarheid, het vertrouwen in het merk, info die up to date is en extra troeven als video en fotogalerijen. De websites van magazinemerken worden door de merkfans dagelijks bezocht en op de sociale netwerken gevolgd.

Reclame op magazinewebsites blijkt ook hoger gewaardeerd te worden dan die op andere websites. De bezoekers staan meer open voor reclameboodschappen, ze besteden er meer aandacht aan en er is meer interactie wanneer advertenties op magazinewebsites staan. De relevante en vertrouwde redactionele context is ook hier, net als bij papieren magazines, het element dat de aantrekkingskracht van advertenties vergroot.

Bevestiging van eerdere onderzoeken

De Spaanse magazinefederatie ARI* heeft met de campagnetracking tool Atenea Digital in enkele jaren een uitgebreide database opgebouwd waarmee een diepte-analyse van magazinewebsites vs non-magazinewebsites gemaakt kon worden. Reclame op magazinewebsites blijkt een hogere reclamebekendheid, merkbekendheid en aankoopintentie te genereren dan reclame op andere websites. De fans van magazinemerken projecteren de waarden van het magazine op de reclame en niet alleen in print, maar duidelijk ook op de website.

Ook andere studies hebben dit effect al aangetoond, zoals de neuroscience studie die Bauer Media liet uitvoeren naar hun Britse merk Heat. Daarin toonden hersenscans het ‘cross-platform multiplier effect ‘aan wanneer reclame op meerdere merkkanalen gezien wordt. In de USA concludeerde Meredith uit de studie van food-merken (onderdeel van het Meredith Sales Guarantee project) dat adverteren op hun magazinewebsites een sterk positief effect op de verkoop had, meer bepaald een gemiddelde stijging van 8%.

Verder lezen? Klik hier 

*De Spaanse studie ‘Magazinewebsites: gebruik en perceptie’ werd uitgevoerd door PwC in opdracht van Asociación de Revistas de Información (ARI). Door een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve methodes werden enerzijds 1.600 magazinelezers en anderzijds adverteerders, bureaus en uitgevers aan de tand gevoeld. ‘ARI’s Magazine websites: Usage and perception survey’ zal gepresenteerd worden op het FIPP Insight Forum op 18-19 mei in Amsterdam.