Surf naar

WeMedia

MAGnify 2020: “Een goed gemaakt magazine geeft een boost aan de relatie tussen klant en merk”

Magazines vinden minder eenvoudig hun plek in het hedendaagse medialandschap dan pakweg 25 jaar geleden. Hoe passen magazines in de hedendaagse mediaplanning? 4 vragen aan Deniz Sariyildiz, Director Creative & Media Effectiveness bij Kantar, en spreker op MAGnify 2020, het vierde jaarlijkse Magazine Media congres.


Watch and listen to Deniz Sariyildiz here

Hoe passen magazines vandaag de dag nog in de mediaplanning?

“Wanneer we kijken naar hoe de investeringen de afgelopen jaren zijn veranderd, valt het des te duidelijker op dat digitaal een opgang maakt, vaak ten koste van print media. Dat heeft uiteraard ook betrekking op magazines. In de hedendaagse, digitaal gedreven wereld, kunnen we er echter vanuit gaan dat waardevolle en originele content, gefocust op een passie die gedeeld wordt door zowel het magazinemerk als de lezer, zal blijven voortbestaan.

De digitalisering gaat steeds sneller en er is een overvloed aan informatie. Net daardoor kan een (customer) magazine een geweldige manier zijn om uw klanten te bereiken. Het is een uniek format, op de ideale plek en het ideale moment: in het huis van de lezer, net wanneer zij op zoek zijn naar die specifieke informatie. Maar merken moeten wel zeker zijn dat er een match is tussen de krachtige capaciteiten van het medium en de brand KPIs, zodat ze voldoende budget kunnen toewijzen.”

Beschikken julli over data die het belang van magazines aantoont?

“Als we kijken naar de CrossMedia en Touchpoint-analyses die we tot nu toe deden, krijgen we een duidelijk beeld van wat magazines precies bijdragen voor merken in de media mix. Zo valt het op dat magazines, samen met nieuwere formats als Facebook en online video’s, het meest kosten effectief zijn over de verschillende objectieven van een merk. Bovendien blijkt het ook dat lezers van magazines ertoe neigen een sterkere band te hebben met een merk. Wanneer een magazine goed gemaakt is, geeft dat een enorme boost aan de relatie tussen klant en merk.”

Wat waren de verschillen met België tijdens COVID-19?

“Wat opviel tijdens de coronacrisis, was het feit dat lockdown ertoe leidde dat mensen meer media gingen consumeren, vooral TV en online dan. Dat was ook niet onverwacht en een eerder logisch gevolg. Maar wat interessant was, is dat Belgen niet zoveel zijn afgeweken van de traditionele media in vergelijking met anderen. Hoewel ook Belgen meer online aanwezig waren, viel het op dat Belgen trouw bleven aan de traditionele media wanneer het ging over het verkrijgen van informatie.”

Welk advies heeft u voor de Belgische adverteerders?

“Vandaag de dag bestaat er echter een duidelijke twijfel bij marketeers wat de juiste mix van media is. En die twijfel is volledig gerechtvaardigd, niet enkel voor online, maar ook voor offline kanalen. Adverteerders moeten zich de vraag stellen wat de belangrijkste merk objectieven zijn. Het werk dat daarop volgt, is het creëren van sterke content. De dag van vandaag is content overal en de aandacht van mensen is de beloning waar adverteerders naar moeten werken. En dat is de moeite van het werk waard.”

Kijk en luister op 8 oktober naar Deniz Sariyildiz tijdens MAGnify 2020. Het volledige programma vindt u hier

Deniz Sariyildiz

Lees ook de interviews met onze andere sprekers:

Bekijk ook de terugblik op MAGnify 2019:

Print Friendly, PDF & Email