Karim Debbah: “Uitgevers moeten meer inzetten op een goede mix tussen print en digitaal”

Karim Debbah portrait

Hoe kijken media-experts naar de evoluties in het Belgische magazine media-landschap? En waaraan hebben ze nood? Deze vragen leidden tot een reeks interviews met experts binnen de mediabureaus. Zoals Karim Debbah, Client Service Director bij MediaCom.

Lees ook: Eva Van Driessche (Flair): “Het is altijd mijn droom geweest om voor een ‘populair’ magazine te werken”

Hoe evolueert u de inspanningen van de Belgische uitgevers van magazine media?

Dit is een heel moeilijk moment om het daarover te hebben. Corona heeft immers onze mediaconsumptie helemaal overhoopgegooid. Los daarvan stel ik me vragen bij de aanpak van regies en uitgevers. Ze komen wel met studies, maar met de resultaten daarvan kan je natuurlijk alles bewijzen… Volgens mij zouden uitgevers hun inspanningen beter bundelen en meer samenwerken met adverteerders en bureaus. Organen als de UBA, BAM en het CIM zijn daarvoor de ideale plek.

Waarop moeten de uitgevers meer inzetten?

Hierop is mijn antwoord heel duidelijk: op de switch naar het digitale. En dat met een open vizier. Nog te vaak is het digitale een vertaalslag van wat er op papier gebeurt, terwijl de eigenheden helemaal anders zijn. Uitgevers moeten meer inzetten op een goede mix tussen print en digitaal. De nieuwe strategie van DPG Media op dat vlak gaat al in de goede richting. Ze willen nog meer gaan bekijken welke content er binnenkomt en vervolgens gaan kijken via welk kanaal die het best wordt verspreid. Als ze die vervolgens ook telkens goed aanpassen aan het gekozen kanaal, zetten ze mooie stappen. Heel interessant is dat de content van de nieuwe partner Eurosport ook op bv. HLN.be te zien zal zijn. Hopelijk zien we dit soort crossplatformdenken in België de komende jaren nog toenemen.

Hoe zit het in het buitenland? Waar kunnen Belgische magazine-uitgevers de mosterd halen?

De Angelsaksische landen zijn een mooi voorbeeld. Zij hebben de digitale bocht genomen. Zelfs al gaat het om een andere cultuur die op een andere manier met het digitale omgaat, toch kan het voor Belgische uitgevers inspirerend zijn, zowel op het vlak van het business model als op het vlak van redactionele formats.

Heeft papier volgens u dan geen toekomst?

Die toekomst is er zeker nog. Ik denk dat papier in de verre toekomst zal voorbehouden zijn voor luxueuze uitgaves en voor niche magazines. Als je dossiers kan aanbieden, die echt in de diepte gaan, zullen mensen nog steeds naar papier grijpen. Op internet is het allemaal zeer oppervlakkig.

Maar misschien zijn er nog meer mogelijkheden. Een mooi voorbeeld van een andere richting is het magazine TV Digitaal, dat lezers bij Newsweek (GM Group) vinden. Het gaat helemaal mee in de nieuwe manier van tv-consumeren (in tegenstelling tot veel tv-bladen) en biedt een handig overzicht waardoor je heel snel kan scrollen. Eigenlijk is het een digitaal product – qua mindset – dat toevallig op papier uitkomt.

Biedt het huidige klimaat rond brand safety en viewability geen kansen voor uitgevers van lokale media?

Dat denk ik wel. Bepaalde adverteerders, waaronder D’Ieteren, willen heel bewust de lokale media steunen vanuit een soort Belgitude. Op dit moment stellen ze zich de vraag wat ze ermee winnen en wat ze ermee verliezen. In die zin is het DAT-label dat de UBA en WE MEDIA opstartten, een zeer goed initiatief. Het helpt adverteerders om te evalueren waar ze hun mediabestedingen het best plaatsen.

Nu, er blijft natuurlijk een heel belangrijke voorwaarde om als lokale uitgever het vertrouwen te krijgen van adverteerders, en dat is de kwaliteit van de content. Die moeten ze echt bewaken.

Karim Debbah portrait Karim Debbah, Client Service Director bij MediaCom

Gerelateerde artikels: