Meer printmedia, meer return voor fmcg

Uit een analyse van het onderzoeksbureau BrandScience (Omnicom Media Group) blijkt dat een beter gebruik van printmedia de reclamebestedingen van Europese fmcg-merken kan optimaliseren. Elke aan reclame uitgegeven Euro zou 0,17 Euro meer kunnen opbrengen indien meer budget naar magazines zou stromen.

 

De consultants van BrandScience analyseerden meer dan 500 econometrische fmcg-merkcases en gingen daarbij op zoek naar de rol van print in de RROI (de revenue return on investment). Globaal blijkt uit de resultaten dat kranten en magazines voor veel sectoren een sterke RROI opleveren. Vergeleken met printloze campagnes tekenen campagnes met een beperkt magazineluik (maximum 5% aandeel) voor een groei van de RROI met 83%. Vertegenwoordigt print tussen 5 en 12% van de investeringen dan groeit de RROI zelfs met 134%, een aandeel tussen 12 en 55% zorgt voor 70% groei.

Daarnaast blijkt dat het gebruik van printmedia de efficiëntie van reclame op televisie en online verhoogt. Zo groeit de RROI van televisie bij fmcg- en dienstenmerken in een tv+print-campagne met 61% tegenover een tv-campagne zonder print. Idem dito voor online waar de mix met kranten in het Verenigd Koninkrijk zorgde voor 50% meer RROI van online. Zoals de conclusie rond de combinatie met televisie al aangeeft, is het effect van de toevoeging van print het hardst voelbaar in fmcg en diensten. Een optimaal gebruik van printmedia (dus ook direct mail en huis-aan-huismedia) genereert een extra RROI van 17% voor fmcg-merken en 21% voor technologische dienstenmerken.

De volledige presentatie kunt u hier bekijken.