
In de Verenigde Staten is Modern Farmer een cultfenomeen en stilaan meer dan dat. Het magazine, dat in april 2013 het leven zag, was dit jaar een van de vier bekroonde magazineprojecten in de categorie ‘General Excellence’ op de National Magazine Awards en dat is geen toeval.
Het concept is immers uniek. Modern Farmer – met de passende baseline Farm Food Life – richt zich immers zowel tot wie bij de productie van het voedsel betrokken is (boeren, ‘wannabe’ boeren, chefs, koks…) als tot consumenten. Van boerderij tot eettafel…
En dat met reportages, inspiratie, interviews, alles in een klassieke lay-out met een hoekje af. Zoals de uitgever het zelf zegt: “Modern Farmer begrijpt dat een tomaat nooit enkel een tomaat is. Het is ook een politiek en dieppersoonlijk statement over hoe we willen zijn en over de wereld waarin we willen leven.” Het verschijnt op kwartaalbasis.
Zoals het ‘modern farmers’ betaamt, schrikken ook de uitgevers niet terug voor nieuwe technologie. Elk nummer van het magazine is digitaal te verkrijgen, er is een e-shop (met vooral merchandise), je kan de titel volgen op Twitter, Facebook, Tumblr, Pinterest en Instagram en het heeft een website die verduiveld goed draait. Met als top of the bill… de befaamde ‘goatcam’. Deze webcam waarop geiten te zien zijn, is op z’n eentje goed voor intussen 60.000 pageviews.
Nog een anekdote om af te sluiten: het magazine kwam er door toeval. De eerste hoofdredactrice – Ann Marie Gardner – was een televisieprogramma aan het bedenken over een magazineredacteur die een een boerenconflict coverde, toen ze besliste om een echt magazine te maken…
Andere inspirerende internationale magazines:
- Waarom Taylor Swift een eigen magazine maakt
- Rockstr, balancerend op de grens tussen gratis en betaald
- Oh!mymag, wanneer url’s magazinetitels worden
- Culture Magazine verheerlijkt cannabis-lifestyle
- Linda. Een succesverhaal
- Hoe een tv-programma en een magazine perfect kunnen samengaan
- Tom Tom Magazine, enkel en alleen voor vrouwelijke drummers
- Rockstr, balancerend op de grens tussen gratis en betaald