Native advertising: de 10 meest opmerkelijke Belgische magazinescases van 2017

2017 was zonder twijfel het jaar van de doorbraak van native advertising in magazines. Heel wat merken gingen daarvoor bij onze uitgevers te rade. Een bloemlezing van het beste wat er afgelopen jaar op native vlak in Belgische magazines en op magazinesites te zien was.

  1. BNP Paribas Fortis

Om zich te profileren als helpende hand van ondernemers voerde de bank de actie ‘Boost Uw Business’. Die bestond onder andere uit een wedstrijd om een jaar lang digitale coaching te winnen. Maar het fundament van dit project dat zes maanden liep was native advertising. Van de oproep tot de wedstrijd tot interviews met de winnaars: een half jaar lang verschenen verslagen op de Trends- en Trends-Tendances-kanalen (offline en online).

BNP Parisbas case

  1. Boiron

Goed Gevoel werkt het hele jaar door samen met Boiron. Dat resulteert op regelmatige tijdstippen in inspirerende artikels die de voordelen van homeopathie in de spotlights zetten.

Boiron native advertising case

  1. Eneco

Eneco wilde via native advertising zijn positionering als duurzame energieleverancier accentueren en bij retailspelers op de radar komen. Het deed dat door op de kanalen van Trends en Trends-Tendances de neerslag van een rondetafelgesprek met een zestal duurzaamheidsspecialisten van retailers te brengen. De sterke journalistieke content zou zo op de redactionele pagina’s van Trends zijn plaats gehad hebben…

Eneco case

  1. Engie Electrabel

Engie Electrabel voerde een campagne over slim en comfortabel wonen, een onderwerp dat interessant is voor een heel brede doelgroep. Daarom koos Sanoma zijn wonen- en home&deco-titels ingezet om dit verhaal te brengen, telkens op maat van de lezers van het betreffende blad. Gedurende zes maanden verschenen in totaal meer dan 50 artikels (Libelle/Femmes d’Aujourd’hui, Feeling Wonen/GAEL Maison, Zappy Ouders/Zappy Parents, Flair et vtwonen) met diverse invalshoeken: een online enquête, een wedstrijd om een ‘home doctor’ te winnen, artikels over slimme energiegadgets en huisinrichting…

Engie Electrabel - Libelle Stijvol Wonen

Bekijk de case in NL op de Sanoma website

  1. Ikea

Binnenkijken bij bekende én inspirerende personen zoals Noemie Wolfs en Ine Brands (Studio Lala). Dat is het simpele idee van de native advertising campagne van Ikea. Ze liep in Nina en SoSoir.  In hun interieur is uiteraard plaats van Ikea-stukken.

IKEA case

  1. JBC

Ook op Nina.be: de styling tips van JBC: leuke videootjes die helpen om je goed te kleden.

  1. Lidl

De ideale mix tussen native advertising en influencer marketing. Zo kunnen we Foodiefiles.be allicht het best omschrijven. Nina ontwikkelde dit project samen met supermarktketen Lidl. 12 foodbloggers delen er een jaar lang hun beste recepten. Ze verschijnen ook op nina.be.

Lidl Foodie Files

  1. Lidl

De supermarktketen is duidelijk voorvechter van native advertising. Samen met Sanoma ontwikkelde het ook een native video campagne waarin influencers hun favoriete stukken uit de speciale Heidi Klum-collectie toonden. Ze was te zien op de kanalen van Feeling, Gael en Flair (NL en FR).

  1. Ovam

De bewustwording rond afval en sorteren vergroten. Dat doet de native advertising campagne op de Knack-kanalen. Op het menu onder andere interviews met ondernemers hoe zij het een plaats geven in hun bedrijf.

Ovam case

  1. Samsung

Always on. Dat was het uitgangspunt van Samsung. Doorheen heel het jaar verschenen er artikels bij Libelle, Flair en andere Sanoma-bladen. De Flair Fit & Gezond Challenge ging daarbij het verst:

6 weken lang tips om te sporten en gezond te leven, met daarin verschillende Samsung devices verwerkt: smartwatch, smartphone, hoofdtelefoons,… Ook Weight Watchers partnerde in deze actie.

Meer native advertising nieuws: