Surf naar

WeMedia

NEON, het magazine voor de Franse urban millenial

In Frankrijk is er geen gebrek aan diversiteit in magazine-uitgaven. Daarom kozen wij deze keer voor NEON, een tijdschrift voor de Franse urban millenials.

Lees ook: John Wilpers, Innovatie in Media: “Juist nu moeten bedrijven investeren in vergroening!”

Opmerkelijk is het: een magazine dat zichzelf niet als zodanig beschouwt. Want NEON is niet zomaar een magazine, maar een ervaring. “Een raam op de wereld en een gids doorheen het dagelijkse leven”, zo valt te lezen op de website. Een gepaste beschrijving als u het ons vraagt.

NEON magazine wordt sinds 2012 uitgegeven door Prismamedia, deel van het het Duitse Gruner + Jahr (deel van Bertelsmann) en verschijnt tweemaandelijks in de dagbladhandel. Het leuke aan dit magazine? NEON deinst niet terug voor eender welk topic. In het magazine kan u naar hartenlust lezen over politieke, maatschappelijke en culturele aangelegenheden. Zij het wel met een liberale ondertoon, zo merkt het magazine zelf op. Met deze gevarieerde content weet het magazine de Parijse urban millenials, tussen 25 en 35 jaar, aan te spreken.

Online geslepen

Wat opvalt, is dat het magazine ook online heel goed weet te scoren. Enerzijds heeft het magazine haar eigen website met meer dan 500.000 unieke bezoekers en 3,5 miljoen gelezen pagina’s. Statistieken waar het magazine zich niet over hoeft te schamen.

Het printmagazine en de website worden verder aangevuld met een eigen NEON applicatie voor smartphones. En daar zit een slim concept achter: dagelijks ontvangt u via de NEON app de 10 Meest Nutteloze Weetjes. Maar net omdat ze zo nutteloos zijn, verleiden ze u toch om ze te lezen.

Daarnaast is het magazine ook actief op de standaard sociale media. Meer dan 120.000 volgers op Facebook, 16.400 volgers op Twitter en net geen 24.000 volgers op Instagram. Opnieuw niet slecht als u het ons vraagt.

De content die NEON post op sociale media breidt het magazine verder uit met videomateriaal op zijn YouTube-kanaal. Onder meer interviews met Franse beroemdheden en 2’-reportages vindt u hier terug.

le cafe NEON, Paris

Le Café NEON

Maar NEON magazine heeft iets wat andere magazines niet hebben. Net zoals Monocle in Groot-Brittannië en Elle in Japan, heeft NEON zijn eigen café, in het hartje van Parijs. Het café, dat uitgebaat wordt door journalist Fabrice Pierrot, opende de deuren in december 2018 en vormt zo de perfecte link met het magazine. U kan er niet enkel terecht voor een lokaal biertje en een lekkere maaltijd, maar u kan er ook alle producten van NEON, zoals het magazine, kopen. Geniaal ondernemen, niet?

Meer inspiratie?

Print Friendly, PDF & Email