Surf naar

WeMedia

Net-a-porter: content meets commerce

Een van de mooiste voorbeelden van een digitaal merk dat papier ontdekt, is Net-a-porter. De wereldwijde online modewinkel bestaat al 16 jaar en heeft zich in die tijd ontwikkeld tot een succesvol retail-/mediamerk. Door goed te luisteren naar wat de klanten willen, kwam het erachter dat deze een magazine op papier misten. Dat werd ‘Porter’.

In deze video een interview met twee van de ‘leading ladies’ van Net-a-porter over het hoe en waarom van het print magazine:

‘Porter’ blijkt niet zomaar een tweemaandelijks modemagazine: het is ook een modewinkel. Uit lezersonderzoek blijkt dat de klanten af en toe behoefte hebben aan ‘offline tijd’, zo vertelt de hoofdredacteur. Maar tegelijkertijd zijn alle producten, door gebruik te maken van beeldherkenning, dan ook weer direct te koop via de mobiele app. Als het product in voorraad is, kan het geleverd worden voor het magazine helemaal uitgelezen is, zo verklaart vice-president Tess McCleod Smith tijdens de ‘Changing Media Summit 2016’ van de gerenommeerde krant The Guardian.

Dat is volgens beide vrouwen ook de centrale gedachte achter het ontstaan van Net-a-porter: een magazine waarin je direct kunt shoppen. Als lezer hoef je niet meer op zoek te gaan naar waar het product te verkrijgen is.

De rol van ‘Porter’ is veel meer dan een verlengstuk van de webshop. Het magazine maakt dat consumenten anders tegen het merk Net-a-porter aankijken. Klanten krijgen door het papieren magazine het idee dat ze bij een gesofisticeerde club van modebewuste, intelligente vrouwen horen.  Voor Net-a-porter is het blad een ‘ongelooflijke engagement tool’, zoals McCleod Smith zegt. De gemiddelde leestijd is dan ook maar liefst twee uur.

Er is één editie voor de hele wereld, een globaal publiek. Enige verschil tussen regio’s: de valuta waarin de prijzen vermeld worden.

Bekijk ook de video van de lancering van Porter:

Print Friendly, PDF & Email