De nieuwe samenwerking tussen Netflix en magazinemerken Cosmopolitan en Seventeen in de Verenigde Staten is om verschillende redenen opvallend. Eerst en vooral omdat uitgever Hearst hiervoor IRL (in real life) een heuse wand met kluisjes, een soort high school lockers, plaatst aan beide Amerikaanse kusten. Maar niet minder omdat Netflix als betaalde, reclamevrij videokanaal zich weeral tot magazines wendt voor de promotie van een nieuwe serie (het tweede seizoen).
Lees hier ook de Nederlandse Netflix-case met Libelle
Dat laatste is echt niet zo gek als je bedenkt dat Cosmo en Seventeen samen meer dan 30 miljoen volgers hebben op sociale media, recht in het hart van de doelgroep van de teen-show ’13 Reasons Why’. Op Snapchat hosten beide magazinemerken ‘Discover channels’ dat ruim 10 miljoen abonnees heeft en waar ze dagelijks speciaal voor de app ontworpen digitale magazines posten.
Bij de kluisjeswanden in L.A. en N.Y. kunnen mensen Polaroids nemen waar ze bekentenissen op schrijven. Deze posten ze vervolgens dus IRL. Het idee erachter is om eerlijk voor jouw waarheid uit te komen (own your truth), wat naadloos aansluit bij het thema en het verhaal van ’13 Reasons Why’. Ook het gebruik van Polaroids is een link naar de serie zelf. Met video’s op Snapchat en Instagram zullen beide magazinemerken hun lezers activeren om aan het event, of beter gezegd: de ervaring deel te nemen.
Bron: Adage
Meer inspirerende samenwerkingen:
- De slaperigste advertentie ooit is van IKEA (gaap)
- Zo simpel kan een goede printadvertentie zijn!
- Magazine en automerk Toyota laten harten sneller slaan
- Smile! Je bent op Amazon (via magazines)
- Bill Gates, Bono en AR in nieuwe editie TIME