Wanneer u advertenties in een voor de gebruiker relevante en passende online omgeving plaatst, zal het reclame-effect groter zijn. Dit Halo-effect is bekend voor consumentenmerken, maar blijkt dus ook voor B2B-campagnes in vakmedia op te gaan.
Lees ook: Halo-effect nogmaals bewezen
Vertrouwen is een almaar belangrijker gegeven in mediaplanning. Een kwalitatieve, vertrouwde omgeving in tijden van brand safety en fraude blijkt goud waard voor uw campagne. Niet voor niets was dit het centrale thema op DMEXCO, Europa’s grootste digital marketing beurs. Een recente studie in Duitsland van de B2B Media Alliance toont aan dat dit in dezelfde mate geldt voor campagnes gericht op bedrijven.
Verbeterde reclamewerking
De studie ondervroeg bezoekers van 44 websites die zelf op minimaal één bedrijfsonderwerp beslisser of adviseur zijn. Maar liefst 70% van de ondervraagden geeft aan dat reclame die aansluit bij het thema van de website, geloofwaardiger vinden. Ze zullen een passende campagne ook eerder opmerken, zo zegt 65%.
Niet in het ‘Umfeld’ passende reclame voelt eerder aan als een ‘achtervolging’ en 78% van de B2B-gebruikers ziet dit niet als informatie. Slechts 40% vindt het belangrijker dat reclame aansluit bij hun algemene interesses, zoals via targeting gebeurt, dan dat er een link is tussen reclame-inhoud en media-omgeving.
Vertrouwen is de beslissende factor
Zoals eerder ook uit het Edelman Trust Special Report 2019 blijkt, is vertrouwen algemeen gezien belangrijk bij aankoopbeslissingen. Aangezien de ondervraagde groep direct betrokken is bij beleids- en investeringsbeslissingen, kan verhoogde geloofwaardigheid van campagnes daar rechtstreeks invloed hebben.
Bron: Editorial Media
Gerelateerde artikels:
- Halo-effect nogmaals bewezen: kwalitatieve context verhoogt effectiviteit
- De juiste context levert merken aandacht, relevantie en vertrouwen op
- Native advertising: passende context is bepalende succesfactor
- Vakpers voornaamste inspiratiebron voor 85% van de decision makers