Outbrain bevestigt meerwaarde kwaliteitscontext

Graph trust click purchase

Reclame die mensen zien op premium contentwebsites wint veel gemakkelijker het vertrouwen van mensen. Dat maakt dat er eerder op geklikt wordt met als gevolg ook meer aankopen. Dat zijn in de het kort de conclusies van een nieuw onderzoek door Outbrain en Lumen. Het bevestigt de resultaten van eerdere onderzoeken naar de impact van omgeving op reclamewerking: kwaliteit loont!

Lees ook: Native advertising: passende context is bepalende succesfactor

Een veilige, positieve reclame-omgeving online is een ‘hot topic’. Dat zal niemand verrassen, gezien de gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Er verschijnen dan ook steeds meer onderzoeken en studies naar het effect van de context op reclame-effectiviteit en merkperceptie. Eerder dit jaar berichtten we al over deze Halo-effect studie en het vervolg erop die het concrete effect op merkperceptie uitploos.

Kwalitatieve content websites scoren beter

Techbedrijf Outbrain publiceerde recentelijk samen met Lumen de studie “The Power of Native”, waarin het effect van native advertising versus social en display onderzocht is. Waarom Outbrain hier zo in geïnteresseerd is? Wel, het bedrijf kocht eerder dit jaar een groot Europees platform voor native advertising, Ligatus, en voegde dit samen met het eigen Discovery platform.

In vergelijking met advertenties op sociale media, doen campagnes op kwalitatieve content websites het aanzienlijk beter: bijna de helft van de respondenten vertrouwt, klikt en koopt deze merken. Met name het vertrouwen is aanzienlijk hoger. (Lees ook: Consumenten moeten weten: kunnen wij dit merk vertrouwen?) Dat geldt bovendien voor alle sectoren en e-commerce verticals, aldus de onderzoekers.

Graph showing effect of context on trust, click and purchase

Of het nu over financiële producten gaat, speelgoed, mode of elektronische apparaten: een kwalitatieve context verhoogt de campagne-impact. Dat geldt ook tijdens online sales events, zoals Black Friday.

Graph showing impact of ad environment during sales events

In het onderzoek vergeleek Outbrain ook de effectiviteit van verschillende formaten: banners, social media advertenties en gesponsorde aanbevelingen. Deze laatsten kwamen het beste uit de bus op aspecten als ‘eenvoudig te begrijpen’ en ‘informatief’. Banners doen het op deze punten minder goed. Daarentegen vinden de ondervraagden banners wel veel minder intrusief dan de andere twee: ‘respecteert mijn internet surfen’ zegt 50% t.o.v. 23% bij social media advertenties!

Graph showing impact of formats

Bron: Outbrain

Gerelateerde artikels: