Papier niet meer sexy? Print is nog hot

Magazine and a coffee

Professionals in de uitgeefwereld, marketing en digitaal ontwerpen roepen om het hardst dat print uit de tijd is. Maar met die overtuiging snijden ze zichzelf in de vingers want uit onderzoek naar mediagebruik blijkt dat er met print nog steeds goed geld valt te verdienen. Recent Nederlands onderzoek (Media:Tijd 2015*) laat zien dat lezen namelijk nog steeds vooral op papier gebeurt.

grafiek tijdbesteding aan media

Per dag besteedt de Nederlander gemiddeld 8 uur en 33 minuten aan media (dat is meer dan slapen!). Dit is inclusief mediatijd die gecombineerd wordt met andere bezigheden, zoals autorijden, werken of ander mediagebruik. Enkele opvallende conclusies uit het onderzoek:

  • Lineair tv-kijken op een tv-toestel is nog altijd favoriet.
  • Bij luisteren gaat de meeste tijd nog steeds naar radio luisteren via een radiotoestel, al neemt het audioluisteren via internet snel toe.
  • Hoewel digitaal lezen vooral bij mannen, hoogopgeleiden en 20-49-jarigen in opkomst is, lezen de meesten voornamelijk op papier.
  • De jongeren zijn koploper in communiceren en gamen.

grafiek mediatijd per drager

De gemiddelde leestijd per dag was in 2015 bijna drie kwartier, 43 minuten om precies te zijn. Tijdens de week is dat gemiddelde een minuutje korter, in het weekend een minuutje langer. De krant kent echt een ochtendmoment en het boek juist een avondmoment. Andere vormen van lezen zijn veel gelijkmatiger verdeeld over de dag.

Het lezen kan ook worden verdeeld naar de vorm van het medium, oftewel: papier en digitaal. Digitaal lezen behelst bijvoorbeeld het lezen van een magazine op een tablet of het lezen van een nieuwsapp op een smartphone. Op een gemiddelde dag is het aandeel deelnemers die van papier lezen 39% en die digitaal lezen 20%. Vooral mannen, hoger opgeleiden en respondenten in de leeftijd 20-49 jaar hebben een oververtegenwoordiging in het digitaal lezen ten opzichte van het lezen van papier.

Bron: Print Pakt, Media:Tijd

* Media:Tijd betreft een samenwerking tussen het Nationaal Luister Onderzoek (NLO), het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting KijkOnderzoek (SKO), Het Buitenreclame-onderzoek (BRO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en brengt media-consumptie, media-activiteiten, mediadragers en mediacontent in kaart.

Voor Media:Tijd 2015 hebben 2.904 respondenten vier of meer dagen een dagboek over hun tijdbesteding ingevuld, waarvan 596 respondenten nogmaals werden benaderd. De dagboekregistraties vonden plaats in tijdvakken van 10 minuten, waarbinnen respondenten activiteiten opnamen die minstens 5 minuten duurden.