Printreclame blijft populair voor nieuwe leads en klanten

In hun zoektocht naar nieuwe leads en nieuwe klanten grijpen adverteerders zeer vaak naar printreclame. Zeker in een B2C-context waar enkel social media beter doet. Dit blijkt uit een onderzoek van STIMA in ons land.

STIMA presenteerde zijn onderzoek – dat het voerde in samenwerking met Antwerp Management School en Graydon – op zijn jaarlijkse congres begin december. Het peilde bij 705 respondenten naar de trends en evoluties in marketing.

59 % van de ondervraagden geeft aan in B2C printreclame in te zetten omdat deze nieuwe leads en nieuwe klanten opleveren. Daarmee staat het medium op de tweede plaats, op gelijke hoogte met televisie en achter sociale media, dat koploper is met 72 %. Andere traditionele media als radio en outdoor volgen op respectabele afstand.

In een B2B-context is het verhaal heterogener. Met 38 % is het het best scorende traditionele medium (ver voor outdoor, radio en tv), maar directere kanalen als events en networking zijn beduidend populairder in een professionele omgeving. Dat vele vakbladen ook dergelijke touchpoints aanbieden, zal ongetwijfeld in hun voordeel spelen.