Surf naar

WeMedia

PwC Outlook 2015-2019: magazine-omzet stijgt lichtjes

2019 wordt een belangrijk jaar voor de globale magazine media-industrie: de digitale reclame-inkomsten zullen in dat jaar die uit print voorbijsteken.

De komende vier jaar voelen de traditionele mediabedrijven de koude van de financiële crisis nog. Magazine media en nieuwsmedia krijgen te maken met omzetten die stabiel blijven of licht dalen, ondanks de sterke groei in digitale advertising en abonnementen, zo zegt PwC in zijn Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019.

Consumentenmagazines weten in 2015 hun globale omzet van 24,6 miljard dollar te behouden met een groei tot 24,7 miljard in 2019. In diezelfde periode zal de advertising sales jaarlijks met minder dan 0,5% stijgen tot 17 miljard dollar.

Magazine media-bedrijven hebben de afgelopen jaren vooral geïnvesteerd in digitale reclame, maar print blijft, ondanks de dalende trend, vooralsnog hun belangrijkste vorm van inkomsten. Tot het jaar 2019 dus.

Bij dagbladen zullen de digitale reclame-inkomsten het verlies aan printzijde niet kunnen goedmaken, zo blijkt uit het onderzoek. Sinds 2010 zijn de advertentie-inkomsten gedaald met 5 miljard dollar en het rapport voorspelt voor de komende jaren een verdere jaarlijkse daling met 5.5 %. PwC merkt op dat adverteerders niet zullen terugkeren naar dagbladen.

Het positieve punt voor dagbladen is de omzet uit distributie, die volgens de Outlook jaarlijks zal stijgen. Dat komt echter maar voor een fractie op het conto van de digitale edities.

Bron: adage

 

Print Friendly, PDF & Email