Raphaël De Andreis (Havas Media): “Het moment is aangebroken om de ‘biodiversiteit’ van de media te verdedigen”

[Via Mediaspecs] Op donderdag 5 september vindt in Parijs de “Rencontres de l’UDECAM” plaats van de Franse vereniging van mediabureaus UDECAM. Dit is voor de sector het aangewezen moment om na te denken over en bij te dragen aan de vernieuwing van het medialandschap. Enkele dagen voor deze hoogmis die alle agentschappen en adverteerders verzamelt, neemt Raphaël De Andreis het woord. Als voorzitter van de UDECAM en president en CEO van Havas Village France deelt hij zijn standpunten over het medialandschap en het belang van diversiteit binnen de media.

Mediadiversiteit en technologische toepassingen verdienen meer dan ooit onze aandacht. Als mediabureaus dragen wij een verantwoordelijkheid: het begeleiden en uitleggen aan onze klanten, de merken, dat diversiteit leidt tot differentiatie en uiteindelijk tot resultaten.”

“In de natuur zien we dat monocultuur spectaculair rendement met zich meebrengt – op korte termijn, want monocultuur put de bodem uit, waardoor die steeds meer water en lapmiddelen gaat nodig hebben. De media en hun verspreiding zal hetzelfde overkomen.”

Tijd voor een nieuwe fase

“De technologische bokkensprongen die we de afgelopen 10 jaar gemaakt hebben zijn spectaculair, denk maar aan de komst van verschillende platformen. Ze hebben ‘nieuwe mediasoorten’ doen ontstaan, bijvoorbeeld de pure players. Op grote schaal hebben ze nieuwe communities ontwikkeld en evenzeer een diverse reeks meningen met zich meegebracht. Maar het is tijd voor een nieuwe fase. We moeten het gezond verstand terugbrengen en de relaties opnieuw in evenwicht brengen om ons ecosysteem te ‘beschermen’, maar niet alleen het ecosysteem: ook een zekere economische harmonie, een democratische harmonie zelfs.”

“Je kunt geen appels met peren vergelijken. Journalisten of scenaristen bijvoorbeeld, dat zijn geen influencers. De ene dag plaatst een merk zich in een kwalitatief hoogwaardige redactionele context die voldoet aan nauwkeurige criteria, om dan de andere dag met een ‘digitale persoonlijkheid’ te flirten die zich heel persoonlijk opstelt en volkomen subjectief in de wereld staat. Beide mogen dan wel waardevol zijn, toch hebben ze een heel andere aard. Het redactionele geldt als een strategische bondgenoot voor een langere periode, terwijl het tweede een stevige boost op korte termijn is. Beide creëren ze resultaten van dag tot dag.”

Bron: MediaSpecs