Re-evaluating Media: wat er in België beter kan

Ad Build your brands on proof

“Re-Evaluating Media, The Belgian Edition” is genomineerd voor de Research of the Year AMMA. Reden genoeg om de hoogtepunten van het onderzoek vanuit magazinestandpunt nog eens onder de aandacht te brengen. 

Magazines verhogen de merkoverweging bij consumenten, ze lokken positieve emotionele reacties uit en ze zorgen ervoor dat uw advertenties gezien worden. Dat onthouden wij vooral uit de resultaten van het Re-evaluating Media rapport, editie België. En op al die punten is er sprake van grote onderwaardering van magazines door adverteerders en mediabureaus.

Lees ook: Seen from Space: Belgen nogal gerust in hun media

Op twee van de vier belangrijkste attributen van een reclamemedium blijken magazines veel hoger te scoren in het bewijsmateriaal dan in de hoofden van reclamebeslissers. Wat verder vooral opvalt in het rapport is de constante overschatting van digitale reclamemedia. In dat opzicht lijken de Belgische resultaten sterk op de Britse (lees hier meer).

In navolging van die Britse editie tuigde Ebiquity in samenwerking met de UBA en met medewerking van diverse media-organisaties een Belgisch onderzoek op naar hetzelfde model: enerzijds een analyse van bewijsmateriaal in de vorm van onderzoek en cases; anderzijds interviews met de markt van beslissers op reclamegebied.

We lichtten enkele, speciaal voor magazine media significante resultaten uit het onderzoek:

Graph Overall weighted score 2- Ebiquity Belgium

Graph Increases brand consideration 2 - Ebiquity BelgiumGraph ROI - Ebiquity Belgium

Graph Triggers emotional response - Ebiquity Belgium

Graph Gets your ads noticed - Ebiquity Belgium

Graph Is brand safe and transparent - Ebiquity Belgium

In de interviews stelde Ebiquity aan reclamebeslissers ook een vraag over de toekomst van media in België. Wat zien adverteerders en bureaus als de grootste uitdagingen en opportuniteiten de komende jaren?

  • Versnelling van de digitalisering. België heeft een achterstand op deze trend in te lopen.
  • Vervagen van de grenzen tussen ‘traditionele’ en digitale media, waardoor adverteerders het beste van twee werelden ter beschikking krijgen.
  • Een grote uitdaging is betere meting van online campagnes en cross-media methodologie om off- en online ROI te combineren.
  • Creativiteit zal belangrijker zijn dan ooit.
  • Mediabedrijven moeten lokale content en mogelijkheden blijven bieden en lokale kennis beter exploiteren.

Zoals de UBA al eerder in eigen onderzoek aantoonde (lees hier meer) is er ook in België sprake van een overschatting van de deugden van digitale en sociale media voor adverteren. In het Verenigd Koninkrijk concludeerde Reclameprofessor Mark Ritson: “They don’t care about the data”. Laten we dat hier in ons land ter harte nemen en het bewijs niet zomaar naast ons neerleggen. In het belang van effectieve reclame.

Bron: Re-evaluating Media: The Belgian Edition

Ad Build your brands on proof

Lees ook: