REI toont waar het als merk naartoe wil en ruilt catalogus in voor magazine

mountain range in sunlight

REI is altijd al een voorbeeld in merkdenken geweest. Van een simpelere retailer is het een outdoor merk geworden. De switch van catalogus naar magazine is een volgende stap.

Voor een opvallende beslissing draait de Amerikaanse outdoor retailer REI zijn hand niet om. Enkele jaren geleden durfde het het aan om op Black Friday – de belangrijkste koopdag in de VS – de deuren te sluiten. Het leverde een dag minder omzet, maar heel wat brand love (en omzet doorheen het jaar) extra op.

Daarnaast is het natuurlijk al veel langer dan vandaag zoveel meer dan een retailer. Het heeft met REI Adventures een eigen avonturenvakantieaanbod, met de Outdoor School geeft het opleidingen en online heeft het tal van websites voor fans van mountainbike, lopen, wandelen en skiën (waarop vooral parcours te vinden zijn). Tot slot krijgen ngo’s in de winkelpunten gratis vergaderruimte ter beschikking.

Uncommon Path

Ditmaal besliste het om zijn catalogus, die via de post wordt verdeeld en focust op postorderverkoop, stop te zetten en in de plaats daarvan een magazine te lanceren.

‘Uncommon Path’ zal op kwartaalbasis verschijnen en zal mensen moeten helpen om het outdoor leven beter te begrijpen (en zo meer nood te hebben aan de producten die REI verkoopt). Het magazine krijgt zo een plaats in de mix naast online publishing, podcasts en documentaires.

Met een magazine creeëert REI een extra inkomstenbron, maar bovenal een extra kanaal om zijn leefwereld over te brengen naar consumenten. Print is daarvoor bij uitstek geschikt omdat het ‘lean back’ is en mensen kan doen wegdromen.

REI website Uncommon Path: foggy forrest

Hearst Magazines staat in voor het magazine. Het is ook al uitgever van Airbnb Magazine. Net als het magazine van Airbnb zal het ook te koop worden aangeboden. Meer nog: het zal enkel betalend verkrijgbaar zijn.

‘Uncommon Path’ zal in luchthavens, boek- en krantenwinkels en in de 155 REI-winkels te koop zijn aan 4,95 dollar.

Meer inspiratie met onze andere Magazines in de Kijker: