Surf naar

WeMedia

Research: All media are social


De studie ‘All media are social’ in 5 key learnings

Stel dat je een reis op een onbewoond eiland wint, met als enige voorwaarde dat je geen media kan consumeren of consulteren (dus geen e-mail, geen gsm, geen tv, radio of magazine), wat zou je missen? Dat is het opmerkelijke uitgangspunt van All media are social, een studie die bestond uit een kwalitatief luik bij 30 Vlamingen (18-54) en een kwantitatief deel bij 1.247 respondenten. Opdrachtgever was De Persgroep Advertising, onderzoeksbureau InSites Consulting. Hoog tijd voor de 5 key learnings.

 

1) Magazines = inspiratie

Het is een open deur intrappen, maar voor de consument staat een magazine gelijk aan me-time, aan quality time. Hij neemt er zijn tijd voor en geniet ervan om helemaal ondergedompeld te worden. Magazines worden door consumenten dan ook gebruikt als inspiratiebron (en dat geldt ook voor de advertenties).

 

2) Magazines leiden tot conversaties

Die rol als inspiratiebron zorgt er ook voor dat magazines leiden tot conversaties. Deze beperken zich niet tot lifestyle, ook over de merken zelf wordt gepraat.

 

3) Join the conversation

Van elke drie conversaties over een merk is er een het gevolg van reclame. Om hieraan deel te nemen, moet je je als merk informeren en de juiste onderwerpen vinden die een conversatie kunnen starten.

 

4) Magazinelezers vragen om infomercials

Consumenten staan duidelijk open voor informatie in magazines. Ook hier geldt dat die informatie zich niet tot de redactionele context hoeft te beperken. Infomercials of sponsored content zijn dus een uitstekend format om een boodschap over te brengen. Consumenten zijn sowieso in lees- en scanmodus, adverteerders kunnen hierop inspelen. Dat kan bijvoorbeeld door op een pagina informatie over verschillende producten en merken samen te brengen en af te wisselen met bijvoorbeeld tips & tricks.

 

5) Pas je advertentie aan aan de context

Advertenties die niet in lijn zijn met de relaxe en onderhoudende sfeer van een magazine worden als irriterend ervaren. Aanpassen aan de context is de boodschap.

  


Print Friendly, PDF & Email