Research: Magonomics


Studie bewijst: Reclame hoogste ROI in magazines! 

– 11% – Zo veel brengt een geïnvesteerde euro in het medium magazines meer op dan een euro die in een tv-campagne gestopt wordt. Het verschil met de ROI van online campagnes bedraagt zelfs 22%. Andere media hinken nog meer achterop.

 

Deze cijfers komen uit het Magonomics-onderzoek van PPA, de Britse tegenhanger van Febelmag. Magonomics is de bundeling van vier onderzoeken die blootleggen hoe magazineadvertenties consumentengedrag beïnvloeden en tot aankoop leiden. Magonomics analyseerde voor de ROI-vergelijking in totaal 77 campagnes.

Gemiddeld bedraagt de ROI van magazines 167 (in vergelijking tot een mediaan van 100). Bij het tweede best scorende medium – televisie – is dat 150, terwijl bijvoorbeeld bioscoop of radio met een ROI-index onder de 100 moeten stellen.  

De impact van magazines kan in econometrische studies pas optimaal gemeten worden als aan volgende voorwaarden zijn voldaan: magazines moeten apart gemeten worden en niet samen met kranten, er moet gebruik gemaakt worden van in de tijd geaccumuleerde data en magazines moeten in de mediamix goed zijn voor minstens 5% van de bestedingen.

Magazines danken deze goede score aan het feit dat bij een campagne steevast te weinig geïnvesteerd wordt in magazines om het maximum van mogelijke ROI te bereiken. Pas bij verdubbelde budgetten daalt de ROI tot het niveau van televisie.

Magazines, duidelijk een onderschat medium…