Runner’s World op zoek naar reader’s high

runners running

Runner’s World is een gekende naam in loopmiddens. Noem het gerust het lijfblad van langeafstandslopers. Sinds begin dit jaar is de Amerikaanse titel in de handen van Hearst. Dat leidde tot een aangepast business model…

Lees ook: Passie voedt zich met magazine media

Runner’s World is een klassieker als het om sportbladen gaat. Het blad – dat zich richt tot de gedreven loper – werd voor het eerst uitgebracht in 1966 en was sinds de jaren ’80 eigendom van Rodale Press. Begin dit jaar kwam het in de portfolio van magazinegigant Hearst terecht.

En daar wordt het gezien als de ‘incubator voor experimenten’. Zo komt het dat het blad zijn business model in korte tijd helemaal is gaan herzien. Voor de overname door Hearst werd Runner’s World gedreven door print en reclame-inkomsten.

“Dat model hebben we helemaal omgedraaid”, zegt Michael Mraz, General Manager van Enthusiast Group, onderdeel van de Hearst-groep. “We noemen dit het ‘derden’-model. In plaats van 90% van de inkomsten te halen uit reclame-inkomsten, streven we naar een derde dat komt uit reclame-inkomsten, zowel van print als van digitaal. Een ander derde komt van affiliates en het laatste derde komt van lidmaatschap en consumenteninkomsten.”

Affiliate links zijn linken tussen product reviews en het product (dat online kan aangekocht worden). Deze manier van werken is een natuurlijke stap voor Runner’s World. Samen met Bicycling (een verwante titel die wielrennen centraal stelt) biedt het 15 miljoen enthousiastelingen elke maand immers duizenden product reviews. “Eigenlijk draait het allemaal hierrond”, zegt Bill Strickland, editorial director van Enthusiast Group. “Een van de meest waardevolle dingen die we doen is mensen helpen om uit te maken wat ze best zouden kopen.”

Om dat goed aan te pakken, is een deel van de redactie voortaan gespecialiseerd in dit soort reviews. Met als gevolg dat de online traffic naar deze pagina’s met meer dan 250% gestegen is. De hieraan gekoppelde affiliate inkomsten stegen al met meer dan 300%.

Daarnaast investeerde de titel ook in lidmaatschappen. Die bieden het publiek bijkomende voordelen, zoals ervaringen of toegang tot exclusieve content. Het zorgt voor extra inkomsten en geeft fans van Runner’s World de mogelijkheid om deel uit te maken van een exclusieve community.

En deze twee vernieuwingen lijken nog maar het begin te zijn van de ontwikkeling van het merk. Ook nieuwe (sub)merken, gepersonaliseerde newsletters en een podcastreeks die exclusief voor de leden is, staan nog op het programma.

Het zijn stuk voor stuk interessante evoluties die op de voet gevolgd worden door de verschillende licentienemers in onder andere Australië, Duitsland, Italië, het VK en Zweden. In België komen lopers aan hun trekken via de Nederlandse en Franse editie.

Lees hier meer over de make-over van Runner’s World

 

MAGnify 2018

MAGnify sprekers en panel

Op 4 oktober te Zaventem vindt MAGnify 2018 plaats.
Laatste kans om in te schrijven op www.magnify.be

 

Gerelateerde artikels: