Social media: elk onderwerp zijn platform

MMA Social Media Monitor icon

Home & Deco bladen doen het goed op Instagram en Pinterest. Automotive magazines zijn erg actief op YouTube. Voor nieuwsmagazines blijkt Twitter het belangrijkste platform. Dit zijn resultaten uit de Social Media Monitor die onlangs door onze collega’s van Magazine Media Associatie (MMA) in Nederland  is gelanceerd.

Wanneer over alle magazinemerken gekeken wordt, blijkt Facebook met een aandeel van 54,7% (niet onverwacht) het grootste platform in Nederland.  Op enige afstand gevolgd door Twitter met een aandeel van 20,4% en Instagram met 15,9%. Maar de verschillen per type magazine zijn dus groot. Ieder social media platform heeft zijn specifieke sterktes en bijpassende functies (zie ook: ).

De data is gebaseerd op de likes/followers van zo’n 100 magazinemerken. De MMA Social Media Monitor geeft inzicht in de prestaties van magazinemerken op sociale media. De 6 belangrijkste sociale netwerken – Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, YouTube – zijn in de monitor meegenomen.

Top 10 magazinemerken per sociaal netwerk
Met de Social Media Monitor treedt MMA in de voetsporen van de Amerikaanse (MPA) en Spaanse (ARI) magazine media associaties, die ook een Social Media Report uitbrengen. Daarmee lopen deze magazinefederaties vooruit op alle mediabereiksmetingen, waar vooralsnog de focus ligt op het meten van print + digitale edities + websites. Aangezien sociale netwerken een steeds belangrijkere rol spelen in de contentstrategie van magazinemerken én in het leven van de lezers, is het een logische stap om ook de aanwezigheid van magazines op sociale media nu in kaart te brengen.

De monitor geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazinecategorieën op welke kanalen het grootst zijn. De MMA Social Media Monitor zal elk kwartaal verschijnen. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar.

Meer informatie: