Surf naar

WeMedia

Steeds meer influencer marketing bij magazinecampagnes

In 2016 is influencer marketing steeds vaker een onderdeel geworden van magazine mediacampagnes. Dat blijkt uit onderzoek van pressemagazine.com. Zij namen daarvoor 87 creatieve campagnes onder de loep.

Influencer marketing zit magazine media in de genen, schreven we eerder. Dat blijkt ook uit analyses die Franse collega’s van pressemagazine.com maakten. Naar aanleiding van hun ‘Opé Spé’, waarin ze jaarlijks de trends in creatieve reclame-inlassingen in magazine media detecteren, noemen ze influencer mechanieken quasi standaard bij dit soort operaties, of het nu gaat om het organiseren van buzz op de sociale media of een actie in de pers brengen…

“Enerzijds”, zo klinkt het bij onze collega’s, “zien we jaar na jaar het gebruik van sociale media vergroten in de acties die de magazinemerken opzetten. In de meeste gevallen mobiliseren de titels hun eigen community’s van lezers op hun eigen sociale netwerken (vooral Facebook, Twitter en Instagram). Deze beweging gaat samen met twee fenomenen die sterk groeien: het gebruik van video (op sites en kanalen die speciaal voor de operatie zijn opgezet, maar ook op YouTube) en spelletjes en wedstrijden die ook voor buzz zorgen en zo de deelname aan de actie verhoogt.”

De actie om de lancering van ‘Jungle Book’ van Disney via Télé Loisirs te ondersteunen combineerde de twee .

Disney Jungle Book in Tele Loisirs

Wanneer wedstrijden uitgeschreven worden, worden de winnaars ervan trouwens ook steeds meer ingezet als influencers.

Denken we maar aan de test die Yves Saint Laurent Beauté opzette om een nieuwe fond de teint de testen (in samenwerking met Gala).

YSL case

Anderzijds merken de journalisten van pressemagazine.com ook dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van partnerships met bloggers (vooral vrouwelijke) om de viraliteit te maximaliseren.

De samenwerking met de influencers ‘par excellence’ was er bijvoorbeeld bij de actie die Alinéa opzette om z’n nieuwe baseline in de markt te zetten.

Alinea case

Steeds meer combineren deze acties trouwens tal van elementen (zoals een evenement, een wedstrijd, mobile, video, social media…). Influencer marketing is daarbij een onderdeel van een veel breder geheel en geen alleenstaand element. En zo krijgen we steeds meer geïntegreerde campagnes in magazine media…

Print Friendly, PDF & Email