Steeds meer merken kopen magazine media

Data magazine media

Magazine media en merken, het was altijd een goede match. En de relatie wordt steeds hechter. Zo hecht dat merken steeds meer magazines en magazinesites beginnen over te nemen. Wat gebeurt er?

In 2016 nam Arrow Electronics – zeg maar de Coolblue van de VS én nummer 119 op de Fortune 500-lijst – een heel aantal vakmedia over van uitgever UBM. Ook van Hearst werden een aantal titels gespecialiseerd in eletronica overgenomen. Het gevolg: inmiddels is Arrow Electronics de grootste uitgever van vakmedia over eletronica in de VS. Het bereikt maar liefst 76% van alle electronica-ingenieurs.

Commentaar van het bedrijf: “ We kunnen Arrow zo nog beter positioneren als onbevooroordeelde partner voor alles wat eletronica is.”

Het blijft trouwens niet bij B2B-media. Consumenteneletronicamerk Whirlpool kocht recent receptensite Yummly, terwijl L’Oréal al eerder Makeup.com had overgenomen. Johnson & Johnson deed hetzelfde met BabyCenter, een digitaal magazine voor jonge moeders.

Volgens experts die het kunnen weten, staan we trouwens pas aan het begin van een overnamegolf door merken.

De redenen? Data en insights. Hoe dichter merken bij magazines staan, hoe meer ze weten over de lezers van die magazines. En dat opent dan weer nieuwe mogelijkheden.

Denk maar aan Yummly. Wanneer iemand een recept opzoekt op de site en z’n Whirlpool-koelkast meteen laat weten welke van de ingrediënten er nog nodig zijn en ze meteen kunnen aangekocht worden via de site…. Of welke links kan L’Oréal niet leggen tussen zijn merken en de community van Makeup.com? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het geeft in ieder geval aan dat magazines uitermate interessant blijven voor merken. Of ze ze nu in handen hebben of niet… Het vertrouwen is er.

 

Zin om meer te lezen?