Iedereen zit nog steeds in zijn kot, maar het einde van de lockdowntunnel komt langzaamaan in zicht. Nog even binnen blijven is de boodschap. Dezelfde regel geldt in onze buurlanden. En ook daar draaien magazines op volle toeren om met sympathieke acties voor hun lezers uit de bus te komen.
Lees ook: Sympathieke acties van (Belgische) magazines
Donald Duck Weekblad
Op 23 maart kwam het Nederlandse weekblad Donald Duck met een wel heel creatieve actie op de proppen. Tekenles van de makers van Donald Duck. In online video’s, gedeeld via Facebook onder de hashtag #tekenDuck, leren de tekenaars van het beroemde tekenfilmfiguur hoe je de eend en al zijn vrienden moet schetsen. Elke dag wordt er op de website een nieuwe video gepost en het enige dat u hiervoor nodig heeft zijn een blad, een potlood en gom. Tekenen maar!
L’Obs
Het Franse literair en nieuwsmagazine L’Obs, vroeger Le Nouvel Observateur, startte ook een actie in een poging haar lezers wat extra entertainment te bieden. Zij het misschien niet in de traditionele zin van het woord ‘actie’. Het magazine besloot haar lezers een unieke inkijk in het leven van haar werknemers te bieden. En dat onder de noemer ‘au coeur de L’Obs’ (in het hart van L’OBS). Een soort van dagboek waardoor de lezers zich deel voelen van de L’Obs redactie.
Condé Nast
De sympathieke actie van het Britse tak van de regie Condé Nast is absoluut geen unicum, maar wel de moeite. Een heleboel magazines, zoals Vogue en Glamour, doen het. U kent het wel: dat artikel dat u persé wilt lezen is net een betalend artikel en net nu heeft u geen abonnement. Maar voorlopig geldt dat niet meer bij Condé Nast. Daar besloten ze om tijdelijk alle betalende content gratis te maken. Vanaf nu meer en langer leesplezier en wél dat ene artikel dat u zo graag wou lezen.
LINDA.
Houdt u van mooie bloemen en lifestyle magazines? Of kent u iemand die daarvan houdt? Dan bent u bij het Nederlandse magazine LINDA. aan het juiste adres. Geen sympathieke actie, maar wel een sympathieke wedstrijd. Laat iemand weten dat u hem of haar mist door een originele boodschap in te dienen via de wedstrijd en wie weet krijgen zij wel een Bloomon boeket en een LINDA. magazine opgestuurd. Ook al wint u niet, alle boodschappen worden op het platform ‘liefs van Linda’ gedeeld. Zo kan u nog steeds een hart onder de riem steken bij zij die het nodig hebben.
Grazia
Ook in Italië, wellicht één van de zwaarst getroffen landen in Europa, proberen magazines zoveel mogelijk afleiding te bieden. Eén van hen is het mode en lifestyle magazine Grazia. En ook dit is weer een mooi overkoepeld voorbeeld voor iets wat veel magazines doen. Met het platform #stayhomewithgrazia proberen zij de mensen zoveel mogelijk in hun kot te houden. Dit doen ze door hen artikels van alle soorten en maten te bieden. Verhalen, to do’s, projecten, … Alle hands-on informatie tijdens de lockdown zodat u zich zeker niet verveelt.
The Week Junior
Een wel heel leuk voorbeeld vinden we in Groot-Britannië bij het kindermagazine The Week Junior. Dit magazine, dat bestemd is voor kinderen tussen 8 en 14 jaar, besloot digitaal te gaan met de podcast The Week Junior Show. Elke week zit het team van The Week Junior samen om hun favoriete verhalen en het nieuws van de afgelopen week te bespreken in de podcast. Vergis u niet, dit is enkel bestemd voor de oren van uw kroost. Ontdek de show hier zelf
Women’s Health
Wat is er belangrijk tijdens een lockdown? Blijven bewegen natuurlijk! Het is niet omdat we (nog) niet naar de fitness en de voetbal mogen, dat we onze gezondheid mogen laten slabakken. Het Britse magazine Women’s Health besloot daarom een virtueel event – als alternatief voor hun live event dat in maart zou plaatsvinden – in elkaar te boksen. Tussen 3 en 5 april voorzagen zij een virtueel festival vol workouts, Q&A’s en mindfulness lessen in een livestream. Alles om gezond te blijven is hier het motto.
Flow
Naast sporten is het ook belangrijk dat mensen deze donkere periode ook mentaal doorkomen. Want dat is niet altijd eenvoudig en op veel plekken klinken er al noodkreten. Speciaal daarvoor startte het Nederlandse magazine Flow met wekelijkse mindfullness-sessies. Drie keer per week kan u via Instagram vragen stellen aan mindfullness-coach Karin Hoens. Over hoe u voor uzelf zorgt, over het niet verliezen van de controle en over angst en stress. Elke sessie duurt zo’n 30 minuten en is volledig gratis. Voor velen is dit dan ook een enorme duw in de rug. Bekijk hier de sessies
Télérama
Wat te doen vandaag? U hoeft het niet te ontkennen, het is een vraag die elke dag minsten 5 keer door uw hoofd raast. Daarom zocht het Franse televisiemagazine naar een creatieve en culturele oplossing. En vond die. Een virtuele cultuurgids met activiteiten waarvoor u niet uit uw kot hoeft te komen. Virtuele optredens, tentoonstellingen en filmstreams. Allemaal staan ze opgelijst in de gids van Télérama.
Time
Groot-Britannië heeft het ook al zeer zwaar te verduren gehad en staat nog voor een lange weg van herstel. Zorgverleners verdienen het dan ook om extra in de kijker te worden gezet. Time, dat onder meer bekend is van de indrukwekkende covers, besloot de meest recente versie van haar magazine om te gooien. Vijf zorgverleners staan er op de cover, want zij zijn nu de helden. Hun verhalen leest u zowel in het magazine als op hun website. Bekijk ze allemaal hier
Bron: MMA.nl, magazine website en nieuwsbrieven
Lees ook:
- Corona-gerelateerde advertenties krijgen 9% meer aandacht
- John Wilpers, Innovatie in Media: “Juist nu moeten bedrijven investeren in vergroening!”
- De column van Jorrit: Waarom een pandemie ook een taalcrisis onthult
- Reclame tijdens lockdown: wat werkt?