Surf naar

WeMedia

The makers of magazines: Steve Desmet

Achter elk magazine en elke magazinesite gaan vaak tientallen medewerkers en haast evenveel verschillende functies schuil. Wist u bijvoorbeeld wat een Sales Manager Losse Verkoop doet? We vroegen het aan Steve Desmet.

Lees ook: De column van Bart: Wat cadeautjes en magazines met elkaar gemeen hebben

Wat is de rol van een Sales Manager Losse Verkoop?

Mijn rol binnen DPG Media ligt binnen het luik Losse Verkoop: elke krant of magazine die verkocht wordt in een persverkooppunt. Samen met mijn vierkoppig team staan wij dagdagelijks de persverkopers met raad en daad bij, gaande van bijleveringen van onze titels tot het plaatsen van promotie materialen. Verder is het de taak van mijn team en mezelf om intern snel en frequent te briefen wat er in the field leeft. Wij zijn als het ware de schakel tussen marketing, distributie en de persverkooppunten. Tot slot zorgen wij ook voor het opzetten van commerciële projecten, zoals kranten- en magazineacties en doorleveringen, ter ondersteuning van de losse verkoop.

Hoe voelt het om in een bolwerk van losse verkoop als DPG Media hiermee bezig te zijn?

Ondanks dat losse verkoop fel onder druk staat, is het een leuke uitdaging om binnen die tak actief te zijn. Een uitdaging die ik tot op vandaag als aangenaam ervaar. Ik doe het ondertussen reeds 15 jaar en ben ooit begonnen als commercieel project manager. Dat helpt me tot op vandaag nog steeds om het standpunt van een persverkoper beter te (leren) begrijpen.

Hoe evolueert jouw rol nu de krantenwinkel minder belangrijk wordt in het leven van de Belg? 

Ik spreek liever over een persverkooppunt dan een krantenwinkel. Het is een feit dat we de krantenwinkel pur sang zien dalen in aantal. Naast de krantenwinkel hebben we echter ook nog de retail en petrols (benzinestations). Die blijven in omvang en volume ook nog zeer belangrijk voor ons. Daarnaast zijn er nog steeds voldoende krantenwinkels die vooruit willen. Daarin ligt een belangrijke rol voor mijn team en mezelf om met die mensen te kijken hoe we deze kunnen laten groeien.

Hoe belangrijk is losse verkoop nog bij DPG Media? En hoe belangrijk zal het binnen 5 jaar zijn?

DPG Media ondersteunt nog steeds losse verkoop. We zijn natuurlijk niet blind voor de dalende markt. Daar proberen we creatief mee om te gaan door bv. krantenwinkels zich te laten engageren om door te leveren aan de andere punten. De omzetgroei van die winkels bewijst dat het loont.

Binnen 5 jaar zal er ongetwijfeld nog losse verkoop zijn. Bij kranten zie ik daar wel sneller dan bij magazines een verschuiving komen naar (nog meer) digitaal lezen. Voor de weekendkrant geloof ik dan weer meer in het blijven van een papieren krant. Mensen hebben nu eenmaal meer tijd in het weekend om de krant te lezen.

Hoe zie je het landschap van magazines en hun websites en apps evolueren?

Voor de magazines is het vinden van een digitale oplossing zeker een must. Mensen worden nu eenmaal meer digitaal en dan moet je mee bewegen in die richting. Daarbij komt ook nog dat onze magazines vaak ook impulsaankopen zijn. Niet voor niets staan we aan de kassa’s van de meeste supermarkten. In dat perspectief is losse verkoop van de magazines zeker geen einde verhaal.

Waarom vind je het zo geweldig om voor een (onder andere) magazine-uitgever te werken? 

Media in zijn geheel is een heel boeiende branche. Pers verkopen is een complex gegeven als je dat gaat vergelijken met andere producten. Net die complexiteit maakt het geweldig om met magazines (en kranten) aan de slag te gaan.

En laat ons niet vergeten dat het toch ook allemaal de hard runners – titels die het goed doen en voorop staan –  zijn die tot de portefeuille van DPG Media behoren. Dat zorgt er uiteraard ook wel voor dat het plezant werken is met die merken.

Welk aspect van magazines wordt steeds onderschat?

Zonder twijfel: het maken van… Ik zit op het einde van de ketting. Wij zorgen voor de aanwezigheid en de promotie van onze magazines. Ik zie de magazines zoals de lezer ze ziet. Het verhaal dat daaraan voorafgaat is echter een ongelooflijk onderschat aspect. Daar komt zo veel meer bij kijken dan dat de lezer denkt.

Portret Steve Desmet Steve Desmet, Sales Manager Losse Verkoop, DPG Media

Ontdek ook de andere magazinemakers:

Print Friendly, PDF & Email