The Makers of Magazines : Steve Vandenabeele

Steven Vandenabeele, Roularta

Magazine media zijn het resultaat van een redactie en een grafische afdeling, maar achter de schermen werken nog tientallen andere profielen mee om er een sterk en duurzaam product van te maken. En dat begint bij een warm onthaal… Wie kent er niet Steve Vandenabeele, maître d’hôtel en nachtwaker bij Roularta in Zellik?

Een duivel-doet-al. Dat is wellicht de beste omschrijving van Steve Vandenabeele, die al meer dan 25 jaar bij Roularta werkt. Hij zorgt ’s middags als maître d’hôtel dat de catering bij de business lunches, bij vergaderingen en bij evenementen vlot verloopt. En ’s avonds verzekert hij de permanentie, zowel aan de telefoon als aan het onthaal.

“’s Avonds zijn er in dit gebouw heel wat opleidingen en vergaderingen”, zegt hij zelf. “Ook hier zorg ik voor de catering: koffie, water, softdrinks, sandwiches of slaatjes. En als er technische problemen zijn, ben ik stand-by om die op te lossen.”

Mr. Hulpvaardigheid himself

Kortom, het is Steves taak om de beste omstandigheden te creëren voor al wie bij Roularta in Zellik een vergadering of opleiding bijwoont. En daar lijkt hij voor gemaakt. Wie hem ooit ontmoet heeft, vergeet zijn hulpvaardigheid niet.

De verschillende ‘petten’ die hij op heeft, zorgen ervoor dat Steve Vandenabeele ook tot twee verschillende teams hoort. Hij maakt zowel deel uit van het onthaalteam als van het keukenpersoneel. Dat zijn in Zellik acht personen in totaal.

Kwarteeuw

Zijn rollen vervult Steve intussen al welgeteld 26 jaar. Meer dan een kwarteeuw dus. Hij startte dus in het jaar dat Roularta het gratis lifestylemagazine Steps uit Mechelen overnam en uitrolde in heel Vlaanderen, dat Télépro werd overgenomen… en dat de eerste cd-rom door de uitgever werd geproduceerd.

Om maar aan te geven: Steve Vandenabeele heeft veel zien veranderen in de Belgische mediawereld waar zijn werkgever al die tijd een prominente rol speelde. “Ik heb het gevoel dat Roularta heel aandachtig blijft voor nieuwe technologische evoluties en dat het bedrijf zich continu aanpast om beter en sneller te evolueren”, zegt hij er zelf over.

Heel wat volk nodig

In deze digitale tijden ziet hij papier evenwel niet verdwijnen. “De digitale revolutie is nu al vele jaren aan de gang”, klinkt het, “maar ik zie papier niet verdwijnen. Zowel magazines als websites zullen blijven evolueren, maar ze zullen daarbij aan elkaar gelinkt blijven. Het ene kan niet zonder het andere.”

Die wereld van magazines blijft voor Steve ook na 26 jaar nog zeer fascinerend. “Geweldig welke inhoud en informatie je er allemaal in vindt en hoe speciaal het tactiele blijft… maar het meest bijzondere vind ik toch hoeveel passie van heel wat mensen er nodig is om ze levendig te houden. Dat is het meest onderschatte element van kwaliteitsmagazines.”

Steven Vandenabeele, Roularta Steve Vandenabeele, Roularta

Ontdek nog meer makers en opinies: