Wim Hox (DPG Media): “Retentie is het nieuwe groeien”

Wim Hox, DPG Media

Achter elk magazine en elke magazinesite gaan vaak tientallen medewerkers en haast evenveel verschillende functies schuil. Wie binnen die keten zijn belang de afgelopen jaren zag toenemen, is de verantwoordelijke voor de abonnementenwerving. Abonnementen zijn essentieel geworden. Dat merkt ook Wim Hox, Directeur Sales & Retentie bij DPG Media.

Lees ook: 2020: ziet de toekomst van onze mediabedrijven er zo uit?

Laten we dit artikel beginnen met een vaststelling. De afgelopen maanden waren een opportuniteit voor magazineabonnementen. Mensen zaten meer thuis, hadden weinig om handen en konden moeilijker naar een krantenwinkel.

Ook bij DPG Media promootten ze hun abonnementsformules. “We hebben dat gedaan zoals we altijd doen”, zegt Wim Hox. “Door in te zetten op de unieke proposities die elk van onze titels hebben. Mensen informeren en entertainen is onze core business. Aan beide elementen was er de afgelopen tijd nood. De onzekerheid die gepaard ging met het ongekende virus wakkerde de honger voor meer duiding aan. De verveling die toesloeg tijdens de wekenlange lockdown deed dan weer de vraag naar afleiding en entertainment toenemen. “

Hox geeft toe dat het ritme in die weken ongezien was. “In piekweken lag de verkoop voor abonnementen een veelvoud hoger dan anders.”

Groei digitale abonnementen versnelt

De tijd is ook voorbij dat abonnementen vooral slaan op papieren producten. Vooral digitale abonnementen deden het goed. En daar zijn ze bij DPG Media blij om. “De advertentie-inkomsten voor publishers wereldwijd staan onder druk. Ook wij gaan op zoek naar nieuwe inkomsten en digitale abonnementen spelen daar een voorname rol in. Hoe snel de digitale abonnementenverkoop zal groeien, valt moeilijk te voorspellen. Vast staat wel dat de betaalbereidheid van lezers voor digitale abonnementen is toegenomen in recente jaren. Met corona zien we dat de adoptie van betaald digitaal lezen opnieuw een versnelling hoger is geschakeld.”

Een mooi voorbeeld daarvan is Humo. “Begin van dit jaar hebben we voor HUMO een nieuw online platform gelanceerd”, zegt Wim Hox. “De digitale editie van het magazine maakt handig gebruik van de bestaande technische mogelijkheden om een straffe interactieve gebruikservaring te creëren. Deze interactieve vormgeving in combinatie met een digitaal abonnement voor €5/maand en een eenvoudig te navigeren betaalmuur, hebben HUMO een boost gegeven. Vandaag staat de teller op meer dan 5.000 digitale abonnees. De toekomst van magazines ligt in die interactieve content beleving. In de eerste plaats via sites en apps. In een volgend stadium zal de ‘big shift’ mogelijk die naar gaming zijn – het interactieve platform bij uitstek.”

Retentie

We zouden het haast vergeten, maar even belangrijk als het binnenhalen van nieuwe abonnees is voor een mediagroep ook het behoud van de huidige abonnees. “Retentie is het nieuwe groeien”, verwoordt Wim Hox het mooi.

Als Directeur Sales en Retentie staat hij voor beide in: het werven van nieuwe abonnementen voor de kranten en magazine van DPG Media, net als het engageren en behouden van bestaande abonnees. “Mijn team maakt deel uit van de divisie B2C waarin alle commerciële activiteiten zijn gebundeld die zich richten op de lezersmarkt”, voegt hij toe. “Het Sales & Retentie Team bestaat hoofdzakelijk uit digitale marketing profielen met een breed spectrum aan vaardigheden. Zo kunnen we de digitale klantenervaring van A tot Z vormgeven. Wij zijn een team in uitbouw gezien het groeiende belang van abonnementen binnen DPG Media.”

Vooral de focus op de digitale profielen is interessant om te onderlijnen. Logisch voor digitale abonnementen, verrassend is het om printabonnementen vooral via de digitale weg aan de man te brengen. Het geeft aan hoe abonnementswerving er anno 2020 aan toe gaat…

Wim Hox, DPG Media Wim Hox, Directeur Sales & Retentie bij DPG Media

Benieuwd naar andere ‘magazinesmakers’?