Surf naar

WeMedia

Trend: events van magazinemerken

Magazinemerken organiseren al sinds jaar en dag evenementen voor hun lezers. Adverteerders kunnen zich simpelweg door sponsering aan een event verbinden. Een voorbeeld hiervan zijn trouwe sponsors Audi, ING en BDO van de verkiezing van de ‘Manager van het Jaar’ (Roularta).

Ondanks dat events van magazinemerken geen nieuw fenomeen zijn, zien we hier wel een echte trend in voor de komende jaren. Deze sluit namelijk aan bij de opmars van de zogenaamde ‘experience’-economie.

Eigen ervaring maakt altijd een veel diepere indruk dan welke andere communicatie ook. Merken ontdekken dat het oude adagio van Benjamin Franklin (“Tell me and I forget, … Involve me and I learn”) voor jongere generaties alleen maar meer waarheidsgehalte krijgt. In een steeds digitalere wereld worden menselijke contacten bovendien zeldzamer en dus kostbaarder. Consumenten zijn op zoek naar ‘echte’ en betekenisvolle ervaringen in hun vrije tijd. Media zijn in staat om die te bieden vanuit de unieke merkbeleving.

Het linken van een merk aan een ‘beleving’, dat is zonder twijfel dé troef van events. Consumenten stappen fysiek in de wereld van hun favoriete mediamerk en worden ondergedompeld in aangename ervaringen. Deze positieve associaties versterken en verrijken de relatie tussen merk en merkfan. Een adverteerder kan de wereld kiezen die het dichtst bij de eigen merkwaarden ligt, of dat nu Humo, Trends, Che of Libelle is.

De samenwerking kan dan ook veel verder gaan dan sponsoring, namelijk door de adverteerder te integreren in het event en zijn eigen content te laten brengen. Op de Libelle Winterfair bieden sponsors/ adverteerders workshops of infosessies. Ook bij de Persgroep Publishing gaat het die richting uit met deze dagen weer de Goed Gevoel Ladies Fair (15-17 april 2016).

“We gaan samen zoeken welke unieke belevenis we consumenten kunnen geven”,

zegt Nora Vanderschrick over deze manier van werken.

Wanneer het gaat om dit soort ‘beurzen’ is de adverteerder direct onderdeel van een belangrijke fase van het aankoopproces; dat alles binnen de belevingswereld van het mediamerk.

Een andere mogelijkheid is het organiseren van een event voor een specifieke adverteerder vanuit een magazine. Daarbij maakt een adverteerder gebruik van de vaste trouwe ‘community’ en de sterke band die lezers/bezoekers met hun favoriete magazinemerk hebben. Uiteraard is het hier voor alle partijen, adverteerder, magazine en lezer, van belang dat de merken bij elkaar passen en elkaar aanvullen. Het evenement moet de juiste kwaliteit en content bieden en de bezoekers met een tevreden gevoel weer huiswaarts laten gaan.

Meer lezen over trends in magazine media? Klik hier

Print Friendly, PDF & Email