Trends in mobile, apps & wearables

wearables

Naast online advertentiefraude is mobile het meest ‘trending’ onderwerp in de mediawereld. En met reden, want het aandeel van mobile advertising is de snelste groeier in de reclamebestedingen. Volgens Forrester besteden consumenten nu al meer tijd aan mobiel internet dan aan internet via de PC, meer bepaald in groeilanden. Daarom onderstaand overzicht van de belangrijkste feiten en cijfers uit het FIPP Special Report over Mobile, apps en wearables.

Iedereen lijkt het erover eens te zijn: mobile is de toekomst. Onderstaande grafiek geeft aan hoe in een jaar tijd het wereldwijde internetgebruik is verschoven: +39% via gsm, +17% via tablets en -13% via laptop en desktop computers. Tussen 2009 en 2015 groeide mobiel internetgebruik exponentieel van 0,7% naar 33,4%, aldus We Are Social en StatCounter begin dit jaar.

In 2014 gebruikten 797,1 miljoen volwassenen een mobiel apparaat om toegang te krijgen tot het internet (bron: GlobalWebIndex).

Mobile first

80% van de internetgebruikers wereldwijd bezit inmiddels een smartphone en de helft beschikt over een tablet. Dagelijks besteden zij gemiddeld 2 uur van hun tijd aan mobiel internet. Naast tablets en vooral smartphones zien we recent ook de opkomst van de wearables, zoals smartwatches, fitness armbanden en smart-brillen. Voorop lopen daarbij Azië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Smartwatches zijn voorlopig nog een nichemarkt (1 op 10 internetgebruikers volgens GlobalWebIndex).

Forrester voorspelt een acceleratie in de ontwikkeling van mobiele betalingen, gezondheid en opleiding in 2015. Een voorbeeld: in Kenia is de totale waarde van transacties via smartphones al evenredig aan het BNP van het hele land, aldus dezelfde bron.

“Wij maken print voor de winst en digital voor de groei,” zegt Chris Kerwin, Head of Publishing bij BBC. “BBC Good Food transformeert tot een digitale business met vele gezichten en met content beschikbaar op alle devices en platformen.” Hij voegt eraan toe dat “mobile first” Good Food’s huidige strategie is.

Atomisatie van content

De smartphone, tablet en wearables veroorzaken een omslag in contentproductie en uitgeven. Er is een duidelijke trend naar “atomisatie” van content, wat zoveel wil zeggen als het opdelen van content in kleinere brokstukken (tekst en beeld) die op zich kunnen staan en uitnodigen of verleiden tot contentconsumptie op andere platformen.

Contentatomisatie wordt gedreven door sociale media en veranderende internetgewoontes. Dit dwingt uitgevers tot het publiceren van korte, aansprekende content via een groot aantal platformen, vooral mobile, wearables en sociale media. Lezers kiezen content die hen interesseert, vaak op aanraden van vrienden op social media, of wat bovenaan staat bij zoekmachines. De homepages van dagbladen en magazines krijgen steeds meer de functie die deze media offline ook hebben: een volledig aanbod van bij het mediamerk behorende content brengen.

‘Engaging’ nieuws en content blijkt overigens een langer leven beschoren dan zogenaamde ‘fillers’ (kleine brokstukken). Dit levert websites meer unieke bezoekers en creëert bovendien een waardevolle inventaris voor advertising.

Download het volledige rapport hier 

* FIPP publiceert in 2015 een reeks interessante ‘Special Reports’ over de meest actuele trends in de globale mediawereld. Onderwerpen zijn:

  1. Video (deel 1 & deel 2)
  2. Social media
  3. Mobile
  4. Big data
  5. Digital Revenue
  6. Content
  7. Magazine media (multi-platform brands) (October 2015)