Uw goede voornemen voor 2019: regelmatig een digitale detox

marshawn-phones-hed-page-2018

Is uw smartphone het laatste dat u ziet voordat u gaat slapen? En het eerste dat u bekijkt als u ’s ochtends wakker wordt? Dan bent u niet de enige. En dat is een probleem. Recent onderzoek van grote internationale universiteiten, zoals Oxford, wijst erop dat de constante stroom stimuli van sociale media en games schadelijk kan zijn voor uw zelfstandig denkvermogen. Dat geldt nog eens extra hard voor jonge mensen, die zich inmiddels liever een elektroshock toedienen dan 10 minuten alleen aan hun gedachten overgeleverd te zijn (onderzoek van Harvard en Princeton).

Lees ook: Digitale detox? Maak tijd voor print

Recent Brits onderzoek laat zien dat mensen hun smartphone gemiddeld elke 12 minuten checken en dat 40% daar al binnen 5 minuten na het wakker worden mee begint. Voor jongere mensen (-35 jaar) is dat zelfs 65%. Slechts 6% van de 25-34-jarigen zet zijn telefoon actief uit/stil gedurende de avond of in het weekend en bijna tweederde van hen wil altijd geconnecteerd zijn.

Dat lijkt op een echte verslaving, vergelijkbaar met tabak, alcohol of drugs en steeds meer bronnen beweren dat het dit ook is, met het Amerikaanse onderzoek misschien als meest overtuigende argument: jezelf een shock toedienen is behoorlijk extreem.

Korte aandachtspanne

Een Britse neurowetenschapper waarschuwt ervoor dat jonge mensen binnenkort niet meer in staat zullen zijn om eigen gedachten te hebben, zich in te leven in situaties en te communiceren met anderen. Een voorbeeld daarvan: voice-notes (statisch en eenrichting) vervangen nu in toenemende mate telefoongesprekken, waarin tweerichtingscommunicatie mogelijk is.  Ze hebben continue afleiding nodig, zoals driejarigen, zegt barones Greenfield van Oxford University, waardoor ze op emotioneel en sociaal vlak zich ook niet verder ontwikkelen dan een driejarig kind. Ook een zwakke identiteit en korte aandachtspanne zijn het gevolg. Ander onderzoek wijst ook op angsten, depressie en lage zelfwaardering bij kinderen.

Waar zit de pauzeknop?

Jonge Britten geven zelf ook aan dat ze een pauze nodig hebben van technologie (71% van 18-24 jaar), maar zijn niet geneigd er zelf iets aan te doen. En dat mag van hen misschien ook niet verwacht worden: hun hele leven speelt zich zo ongeveer online af. Recent onderzoek van Meredith naar Gen Z geeft hiervan een goed beeld: voor deze jongeren is hun eerste smartphone als een overgangsritueel naar adolescentie; ze hebben YouTube en Netflix in plaats van tv; Google of Siri als spraakassistent; social media influencers als rolmodel (geen ‘celebs’); hun aantal volgers op Instagram, Snapchat of Twitter zijn deel van de identiteit en op deze platformen delen zij hun hele leven; het zijn geboren marketeers van hun persoonlijke merk.

Balans tussen digitale en echte wereld

Jongeren hebben hulp nodig om hun verslaving te beheersen en sommige tech-bedrijven lijken die inmiddels ook te bieden met verschillende digitale detox en digitale wellness mogelijkheden. Daarmee proberen ze mensen te stimuleren een betere balans tussen digitale en echte wereld te vinden. Maar dat vergt nog altijd veel wilskracht en een actieve beslissing, iets wat weinig verslaafden opbrengen en bovendien is de vraag hoe serieus we bedrijven als Facebook en Instagram hierin wel mogen nemen.

Ervaring leert dat zij alleen gevoelig zijn voor het wegvallen van inkomsten, iets waar adverteerders gezamenlijk voor kunnen zorgen (purpose marketing! link), maar dat tot dusver gewoon niet doen (ook niet als het om andere kwesties als brand safety en fraude gaat link). De Silicon Valley-bazen sturen hun eigen kinderen overigens naar tech-vrije scholen en dat mogen we wel zien als een duidelijk signaal.

Lezen als digitale detox

Het Meredith onderzoek laat zien dat bij Gen Z wel een duidelijke rol is weggelegd voor magazine media*. Jonge mensen besteden hieraan vaker een ononderbroken tijdsperiode, wat duidt op meer concentratie en meer focus bij de mediaconsumptie dan bij digitale media. Zoals wij op deze website vaker aangeven, blijken magazine media zeer geschikt als digitale detox (lees ook: Press Pause).

En die constatering sluit naadloos aan bij de aanbevelingen van de Britse neurowetenschapper, die adviseert om jongeren meer duidelijk afgebakende activiteiten te laten doen met een begin, een midden en een eind, zoals een boek lezen, sport beoefenen of tuinieren. Geen gehaast, geen multi-tasking en niet heen en weer razen zoals door games. “Wanneer je een kind observeert dat verhalen leest, zie je meteen dat de aandachtsspanne verbeter”, aldus barones Greenfield. En kinderen leren van het gedrag hun ouders.

Zet dus nu al bovenaan uw lijstje goede voornemens 2019: meer magazine media momenten nemen!

* Recent Duits onderzoek bevestigt de rol van magazines bij Gen Z: 70% van tienermeisjes en 60% van tienerjongens leest magazines. Op specifieke onderwerpen, zoals mode, beauty en voeding zijn magazine media bij deze groep zelfs het meest geraadpleegde medium.

Bronnen: WARC, Mediatel 1, Mediatel 2, Editorial Media

Gerelateerde artikels: