Vakpers voornaamste inspiratiebron voor 85% van de decision makers

Onderzoeksbureau AQ Rate peilde op initiatief van We Media, departement B2B dat meer dan 70% van de Belgische vakpers vertegenwoordigt, bij 325 decision makers naar alle vormen van professionele informatieverspreiding (print, digital, AV, seminaries,…).

Uit de resultaten blijkt dat 85% van de respondenten de vakpers beschouwt als hun voornaamste informatiebron. Meer dan 70% van de decision makers vindt de digitale content een onmisbare aanvulling op de printversies. Meer dan 85% vindt de vakpers diepgaander en relevanter dan de algemene media. Het helpt hen nieuwe sectortrends te ontdekken en de vakpers speelt een cruciale rol bij het maken van keuzes in hun aankoopproces. De gemiddelde leesduur van een vakperstitel op papier is 21 minuten en 30 seconden, in het digitaal magazine is dat 15 minuten en 50 seconden. Meer dan 70% van de decision makers vindt dat de online versies (site , newsletters) van vakbladen een onmisbare aanvulling zijn op de papieren versies. Zowat de helft van de ondervraagden vindt sectorrelevante advertenties informatief en nuttig.

Andy Noyez, voorzitter van de afdeling vakbladen binnen WE MEDIA en bestuurder-directeur bij PMG is erg verheugd met de resultaten van de studie: “Ze tonen aan dat de Belgische vakpers hun informatieve en kwalitatieve rol uitmuntend blijven vervullen. Daarnaast blijkt uit de resultaten tevens een sterke waardering voor de complementariteit tussen de print-en online-activiteiten van de vakpersuitgevers.”

Meer info hier.