Vertrouwde context is cruciaal voor reclame op websites en apps

Graph - brand verticals next to relevant content

Tijdens de pandemie in de afgelopen maanden is de mediaconsumptie toegenomen en geïntensiveerd. Uit nieuw onderzoek bij 10.000 mensen in Europa en de VS blijkt dat twee op de drie open staan voor online reclame op websites en apps die zij vertrouwen. Context is echter cruciaal voor de impact van campagnes!

Op 15 oktober spreekt Roger Verdurmen, DPG Media over ‘context marketing’.
Bekijk nu hier Part I en Part II

Het onderzoeksrapport van DoubleVerify vermeldt dat de veranderde patronen in mediaconsumptie naar verwachting zullen aanhouden. De meeste zullen niet terugkeren naar hun vroegere leesgedrag: complexe, snelle en internationale nieuwscycli zijn de nieuwe norm geworden.

Belang van betrouwbaarheid

Lezers wereldwijd hechten steeds meer belang aan de betrouwbaarheid van nieuwsbronnen. Zij staan positief ​​tegenover reclame op de nieuwssites en apps die zij vertrouwen en 67% van de bevraagden wijst advertenties niet af, maar staat er juist voor open.

Iets minder dan de helft (44%) geeft aan dat ze, na het zien van een relevante reclame in een kwalitatieve omgeving, een nieuw merk geprobeerd te hebben. Een onbetrouwbare omgeving, dus berichten die men niet vertrouwt, heeft juist een negatieve invloed op toekomstige aankopen voor 55% van de respondenten.

Aandacht voor advertenties bij passende content

Media die redactionele inhoud en advertenties op elkaar afstemmen hebben een concurrentie-voordeel, blijkt uit de bevindingen.

Lees ook: MAGnify 2020: “Goede native advertising heeft alles met context te maken”

69% van de respondenten laat weten een advertentie eerder te bekijken in een passende redactionele omgeving, d.w.z. inhoudelijk gerelateerd. Dat geldt in sterke mate voor reclame voor voeding, dranken, reizen, gezondheid en techniek.

Graph - brand verticals next to relevant contentAdverteren bij passende content

Het is duidelijk dat adverteerders zich bewust zijn van de impact van een negatieve context: zij trokken de afgelopen maanden in grote getalen campagnes terug. Door de pandemie dreigen merken onzichtbaar te worden voor consumenten en zullen adverteerders ook hier een nieuwe normaal moeten adopteren.

Uit het onderzoek blijkt dat niet alle Covid-19-berichtgeving negatief is voor reclame. Er zijn ook neutrale of positieve verhalen. Bijna de helft van de consumenten (48%) is positief gestemd over advertenties die daarnaast staan, met name waar het succesverhalen uit de gemeenschap betreft.

Ads naast COVID-19 contentContextual advertising in kwalitatief hoogwaardige media biedt voordelen. Door consumenten te bereiken bij relevante redactionele content, kunnen adverteerders hun campagneprestaties verbeteren. Veel uitgevers passen al geavanceerde contextual technieken toe om hun advertentie-inkomsten een impuls te geven.

Grafiek aandacht voor advertentie bij passende context

Source: DoubleVerify report “FOUR FUNDAMENTAL SHIFTS IN MEDIA & ADVERTISING DURING 2020

“Mis niks van MAGnify 2020! Ga naar www.magnify.be en registreer u voor de alert. Zo bent u meteen op de hoogte van nieuwe content.

MAGnify 2020:

Gerelateerde artikels: