Voelen doet geloven

touching objects provokes powerful responses

Gedrag veranderen gaat in belangrijke mate via het gevoel, de tastzin. Ook bij reclame. De wetenschap leert ons dat onze tastzin het eerste zintuig is dat een mens ontwikkelt. En ook in ons volwassen leven blijft het cruciaal als manier om contact te maken en voor onze emotionele wereld. Iets aanraken heeft duidelijk effect op ons gedrag. Zo kan een ober – zo blijkt uit Frans onderzoek – zijn fooi aanzienlijk verhogen door de klant aan te raken wanneer hij de rekening presenteert.

En gedragsverandering is waar het bij reclame toch om gaat. Een onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk (2015) richtte zich specifiek op reclame in printmedia en op tablet en de impact van verschillende creaties: wat voor effect heeft het aanraken van een advertentie op gedrag?

Het onderzoek concludeerde een aantal zaken:

  • Het tastbare formaat van print en tablet verhoogt de overtuiging, de tevredenheid, betrouwbaarheid en vertrouwen van de lezer in geadverteerde merken
  • Het gevolg daarvan is dat men meer bereid is om deze merken te proberen, te kopen en aan te bevelen
  • Creaties die mensen aanmoedigen om de printadvertentie aan te raken creëren een hogere merkimpressie. Aanraken van de advertentie verhoogt de overtuiging dat het merk eerlijk en oprecht is met 41%, de kwaliteitsperceptie met 20% en de aankoopintentie met 24%
  • In tabletadvertenties brengen levensgrote foto’s een gevoel van tastbaarheid over en zorgen ze voor een sterkere respons op alle merkindicatoren. De spontane bekendheid is 33% hoger dan voor niet-tastbare platformen; de kwaliteitsperceptie stijgt met 16% en de aankoopintentie met 25%

Voor merken en creatieven betekent dit dat ze meer aandacht zouden moeten hebben voor de tastbaarheid van de boodschap. Tast is immers een vitaal zintuig waardoor mensen echt in contact komen. Hij vormt ons begrip en onze emotionele respons op communicatie. En is letterlijk en emotioneel engagerend.

Bij Magazine Media besteden we regelmatig aandacht aan bijzondere advertentieformaten op papier, de fysieke vorm van magazines. Steeds weer bedenken creatieve geesten nieuwe toepassingen voor technieken, waardoor deze advertenties extra opvallend en engagerend zijn (zie ons recent artikel). Dit onderzoek onderstreept nog eens de kracht van deze fysieke reclamevormen.

Bron: Touching is believing