Surf naar

WeMedia

Vogue, de nummer 1 in fashion magazines

Vogue wordt vaak Vogue September Issuevereenzelvigd met Anna Wintour en dat is niet onterecht. De hoofdredactrice heeft al 28 jaar de leiding over de Amerikaanse editie en maakte het blad tot belangrijkste modemagazine wereldwijd. Tijd voor een nadere kennismaking.

Het is weinig magazines gegeven om een Hollywood-blockbuster aan hen gewijd te zien. Vogue kreeg het voor elkaar, met dank aan Anna Wintour. Het hoofdpersonage uit The Devil Wears Prada is helemaal op de charismatische hoofdredactrice van de Amerikaanse editie gebaseerd.

Het geeft aan dat Vogue meer is dan een blad. Het werd opgericht in 1892 (!) in de States en begon onder de vleugels van Condé Nast aan een veroveringstocht in Europa. Mode was van bij de start de pijler van het blad. In de jaren ’60 en ‘70, met Wintours voorgangsters Diana Vreeland en Grace Mirabella aan het hoofd, kreeg Vogue zijn specifieke ‘touch’, door zich meer te richten op de hedendaagse mode en door openheid over seksualiteit.

De sterrenstatus dankt het magazine echter volledig aan Anna Wintour. Ze werd hoofdredactrice in ’88 (meer dan een kwarteeuw geleden dus!) en zorgde ervoor dat Vogue wereldwijd de onbetwiste nummer 1 onder de modebladen werd. Het heeft het niet enkel over modetrends, het maakt ze.

Het leidde er ook toe dat Vogue nog steeds zijn reclame-omzet ziet stijgen. ‘The September issue’ (de meest belangrijke van het jaar) telt jaar na jaar meer pagina’s en weegt intussen ettelijke kilo’s. Bovendien zijn de advertenties sterk geliefd door de lezers, in zoverre dat de appreciatie van magazine-ads ondertussen bekendstaat als ‘the Vogue-effect’.

Op dit moment telt Vogue 18 edities van het basisblad, maar ook brand extensions als Vogue Living en Teen Vogue. Vogue bestaat ook in het Nederlands sinds 2012.

De verbreding van het merk komt verder van heel wat digitale activiteiten. Vogue is er keer op keer bij de eersten om nieuwe technologieën in te zetten. Zo lanceerde het een iPhone app die de content van het magazine aanpast aan een kleiner scherm. Ook de websites zijn tegenwoordig ‘mobile first’. Op organisatorisch vlak probeert het merk in steeds meer landen een redactie op te zetten die voor alle platformen van het merk werkt (iets wat in de krantenwereld gemeengoed is, maar binnen de magazinewereld nog een uitzondering).

Maar ook op ‘analoog’ vlak zijn de line extensions talloos. De mooiste realisatie op dit vak is allicht de mode-opleiding die het merk startte in Londen en die leidt tot het ‘Vogue Fashion Foundation Diploma’. Al is een eigen café (sinds 2003 in Moskou) natuurlijk ook niet mis…

Print Friendly, PDF & Email