Waardevolle app-gebruikers goed voor 85% omzet

High-value app users by category

De ene app-gebruiker is de andere niet. Een betrekkelijk kleine groep van waardevolle gebruikers is namelijk goed voor 85% van de in-app omzet (aankopen en advertenties). Zij zijn daarmee 4x meer waard dan gemiddeld.

Graph Share of App revenue

Tot die conclusie komt technologiebedrijf RadiumOne in het onderzoeksrapport ‘State of Mobile Acquisition’, waarvoor de data van meer dan honderd miljoen apparaten zijn verzameld. Het bedrijf noemt de waarde van een gebruiker hoog als die persoon gedurende de onderzoeksperiode van dertig dagen via een in-app aankoop voor omzet zorgde. Ook de gebruikers die via de in-app advertenties bijdroegen aan de omzet behoren tot die groep.

In de categorieën ‘muziek’ en ‘boeken’ zorgen de waardevolle gebruikers voor maar liefst 99% van de omzet. Het gaat meestal om twintig procent van de ‘userbase’ van een app. Bij sportapps ligt dat percentage iets hoger op bijna dertig procent.High-value app users by category

Maar wie is de ‘high-value’ gebruiker? Hoe herkent u die?

Allereerst  vertoont hij gemiddeld genomen vier keer meer ‘engagement’ dan anderen. Hij opent de apps dus vaker of is actiever in gebruik. Bij communicatieapps, een chatapp bijvoorbeeld, zorgt hij voor vijf keer meer sessies.

Bij retailapps is er nog iets bijzonders aan de hand: gemiddeld gebruiken mensen er drie, maar de meest waardevolle gebruikers installeren er maar zijn één. Een groot verschil met sportliefhebbers:  de groep die daar voor de grootste omzet zorgt, gebruikt juist méér apps dan de gemiddelde gebruiker.

Het winkelende publiek heeft wel weer 45% meer lifestyle-apps geïnstalleerd dan anderen, voor algemeen en dagelijks gebruik (dating, het weer, emojis, openbaar vervoer en navigatie).

De onderzoekers schatten dat de groep waardevolle gebruikers nog kan groeien. Nu behoort zo’n 18% daartoe, dat kan groeien tot 28 procent.

Het advies is om de betrokkenheid onder gebruikers die nu weinig tot niets opleveren te vergroten. Met pushberichten, retargeting door middel van advertenties of een loyaliteitsprogramma.

Start met in-app analytics om achter de kenmerken van de meest loyale gebruikers te komen. Let daarnaast op data uit het volledige ‘ecosysteem’, apps van andere uitgevers en websites om erachter te komen hoe de gebruikers zich ‘in het wild’ gedragen. De data zorgen voor een nauwkeuriger beeld van verschillende soorten gebruikers en bijdrage aan de omzet.