Waarom het Autosalon in sommige magazines 3 maanden duurt

Autosalon Dream Cars

Het Autosalon is een jaarlijkse of tweejaarlijkse afspraak voor heel wat Belgen, maar ook een aantal magazines besteden er heel wat aandacht aan. Al steekt een uitgever er wel bovenuit.

Lees ook: Impact magazinemerken groot bij aankoop auto’s en home deco

Tussen 10 en 19 januari is het weer zover: het jaarlijkse Autosalon (dit jaar is het een ‘groot’ Salon) palmt niet alleen de hoofden van honderdduizenden Belgen, maar ook van tal van reclameblokken in.

De organisatoren hopen op meer dan een half miljoen bezoekers. Het spreekt voor zich dat dit de belangrijkste periode van het jaar voor automerken is.

Autogids cover 24 december
december
Autogids cover 8 januari autosalon
januari

Dossiers of speciaal nummer

Je hoort ze op de radio, je ziet ze op tv, maar je komt ze ook tegen in tal van magazines: de advertenties voor verscheidene automerken en –modellen. De magazines hebben bovendien de troef dat ze dossiers of zelfs een heel nummer aan het Salon kunnen wijden.

Verrassend genoeg zetten maar een beperkt aantal magazines hierop in. Zo had Le Vif (Roularta) in het nummer van 9 januari een dossier over het Autosalon. En in de digitale autonewsletters van Knack en Le Vif is er berichtgeving over de autoactualiteit.

Magazine helpt bezoek aan Salon plannen

De enige uitgever die heel wat aandacht aan het Salon besteedt is ProduPress, uitgever van autobladen als Autogids en Le Moniteur Automobile. “Wij brengen in de maanden december en januari 3 salonsnummers van onze bladen uit”, vertelt Thierry Hottat, Head of Marketing & Sales Administration bij ProduPress Advertising. “In december hebben we een nummer met een rechte rug dat onze lezers helpt om hun bezoek te plannen en meer informatie te vergaren over elementen als fiscaliteit en uitstoot. Begin januari en in het nummer dat op het einde van het Salon verschijnt, gaan we daarop verder.”

Deze drie nummers krijgen een dubbele oplage en verkopen opmerkelijk meer dan de nummers doorheen het jaar. Ze zijn ook heel wat dikker, mede te danken aan de vele advertenties en inserts.

Het Salon duurt 3 maanden

Die inserts worden trouwens online gebundeld en linken door naar de prijscatalogus van de uitgever. “Onze site verzamelt alle mogelijke info en besteedt sinds dit Salon ook ruime aandacht aan ‘groene wagens’”, geeft Thierry Hottat nog mee.

Ook hier ligt het aantal bezoekers opmerkelijk hoger dan tijdens de rest van het jaar. “Eigenlijk duurt het Autosalon voor ons 3 maanden”, klinkt het bij Hottat. “Onze missie is onze lezers en surfers te helpen bij de aankoop van een wagen. Het Autsalon is daarin een uitermate belangrijk moment. Zij beginnen er vaak al in december mee en nemen pas na het Salon of in februari een beslissing.”

70 jaar Le Moniteur Automobile

Tot slot is ProduPress ook aanwezig op het Salon zelf. Thierry Hottat: “Om te beginnen krijgen onze lezers in het decembernummer een ticket voor de maandagnocturne cadeau. Daarnaast organiseren we tijdens die nocturne ook een event voor onze partners en adverteerders. Dat is een bijzonder moment omdat het een neutraal event is. De baas van Audi kan er gerust een babbel slaan met de baas van Ford.”

Dit jaar bestaat Le Moniteur Automobile trouwens 70 jaar, waardoor het een extra feestelijke nocturne werd. Magazines en belangrijke momenten, ze zijn duidelijk goed op elkaar ingespeeld… Nu is het wachten tot Batibouw voor het vervolg…

Lees ook: