Wavemaker onderzoekt veerkracht consumenten

Keep-calm-and-carry-on-scan

Weet u welk veerkrachttype u bent? Wavemaker Duitsland onderzocht de verschillende manieren waarop consumenten in staat zijn om met de gevolgen van de crisis om te gaan en zich door chaos en onzekerheid niet uit het veld te laten slaan. Keep calm and carry on, zeg maar. Deze veerkracht (resilience) zou iets kunnen zijn om in uw communicatie rekening mee te houden.

Lees ook: Corona-gerelateerde advertenties krijgen 9% meer aandacht

Op basis van de studie onderscheidt het bureau vier verschillende type mensen. Om de juiste toon te treffen in communicatie tijdens corona, is het goed om te weten tot welk van deze uw merk zich richt. Hanteert u beter de ‘Ego-tivity’, ‘New Solidarity’, ‘Eventification’ of juist de ‘Binge-capism’-strategie?

Ego-tivity: meer tijd voor zichzelf

Nu iedereen meer thuis is, gebruiken veel mensen de tijd voor eigen doelen en behoeften. Ze leren nieuwe vaardigheden, herontdekken oude hobby’s, reflecteren op hun leven of stellen nieuwe prioriteiten. 43% zou bijvoorbeeld graag gezonder en bewuster leven vanaf nu.

YouTube is een belangrijk kanaal voor deze groep, dus merken die relevante content op het platform aanbieden kunnen zichzelf positief in beeld brengen. Volgens Wavemaker geldt dit vooral voor de categorieën food, financiële dienstverlening, verzekeringen, sport/outdoor, media/uitgeverij, beauty en IT/computers.

New Solidarity: helpers ondersteunen en helden vieren

De mensen in deze groep stellen hun nieuwe solidariteit centraal. Zij bekommeren zich (nog meer) om hun medemensen en steunen actief initiatieven als #kooplokaal en het avondapplaus voor de zorgwerknemers. 38% van de bevraagden doet inkopen voor een ander of ontvangt juist hulp van anderen. Merken die deze groep aanspreken, zouden hulpnetwerken en –initiatieven kunnen ondersteunen en positief, heldhaftig gedrag in hun campagnes belichten. Behalve financiële dienstverlening, geldt dit bijvoorbeeld voor bioproducten, retail, automotive, luxe en reizen.

Eventification: maak plezier en maak er het beste van

Dat is, kort samengevat, de houding van deze groep. Voorbeelden van dit gedrag zijn woonkamerconcerten, Zoom-party’s en social media challenges, zoals #museumfromhome of #playaparttogether. Merken kunnen hier op inspelen door een eigen event te ontwikkelen. Vooral merken in de categorieën games, telecommunicatie, FMCG, cosmetica, muziek, entertainment, mode en sport zijn hier relevant.

Binge-Capism: afleiding middels gratis content en andere mogelijkheden

Bingen was al langer een gekend fenomeen, maar in lockdown gebeurt dit meer dan ooit. Series op Netflix, korte video’s op TikTok, maar ook nieuwscontent. Mensen zoeken actief naar afleiding van COVID-19 (lees hier ook de column van Jorrit). Dat blijkt uit de stijging van magazineverkoop (lees hier meer) en het toegenomen gebruik (+25%) van videostreaming apps. Merken die deze groep willen gebruiken, kunnen toegang tot content goedkoper of zelfs gratis maken, of data en netwerkcapaciteit schenken. Logische categorieën zijn media, streamingdiensten, telecom, alcoholische dranken, snacks, fastfood en thuisleverdiensten.

Bron: Horizont

Gerelateerde artikels: