We are social! – Social media trends

29% van de wereldbevolking heeft een actief social media account. Dat zijn ruim 2 miljard mensen. En social networking is op dit moment de nummer 1 online activiteit in alle landen. Dit zijn enkele indrukwekkende feiten uit het tweede FIPP Special Report over social media en messaging apps, waarvan wij de meest relevante feiten voor u op een rijtje hebben gezet.

Enige tijd geleden brachten wij op deze website een samenvatting van het eerste FIPP Special Report over de wereldwijde videotrends. In de tussentijd heeft FIPP nog andere interessante rapporten in de reeks gepubliceerd. We zijn er u nog een paar schuldig (houd deze site in de gaten!).

In onderstaande grafiek een overzicht van het globale digitale landschap. Zoals reeds vermeld zijn ruim 2 miljard mensen actief op een of meerdere sociale netwerken en dat aantal groeit jaarlijks met 12%, oftewel 222 miljoen gebruikers.

Grafiek 1

Studies naar de herkomst van site-traffic (referrals), maar ook uitgevers zelf bevestigen dat er nu al meer traffic via social media naar hun websites komt dan via zoekmachines.

Social networking is dan ook de online activiteit nummer 1 in alle landen, gevolgd door micro-blogging en online pers lezen. Het zal niemand verbazen dat Facebook wereldwijd het nummer 1 sociale netwerk is (aantal leden en actieve gebruikers): 80% van de internetgebruikers heeft een account (wanneer China buiten beschouwing gelaten wordt).

Facebook heeft inmiddels te lijden onder de eigen populariteit: teveel vaders en moeders hebben het ontdekt, waardoor de jeugd zich er van afkeert en een volgende hype begint. Daardoor heeft het populaire netwerk het afgelopen jaar aandeel ingeleverd ten gunste van snel groeiende netwerken als Instagram, Tumblr en Pinterest. Twitter en YouTube zagen hun groei enigszins afvlakken, maar YouTube is er wel voor het eerst in geslaagd meer maandelijkse gebruikers aan zich te binden dan Facebook. Voor tieners is dat ook het meest ‘coole’ platform.

Tumblr, het multimedia microblogging en sociale media platform, kreeg er de meeste fans bij in de groep 25-64 jarigen. Bij de 25-34 jarigen was de groei al 100%, maar in het bovenste echelon, de 55-64 jarigen was dat zelfs 420%. Bij Pinterest verdubbelde het actieve gebruik in vrijwel alle leeftijdsgroepen. Ook Instagram kreeg te maken met groei in dubbele cijfers en vooral in de oudere groepen steeg het actieve gebruik enorm (150% bij 55-65 jaar).

De cijfers demonstreren vooral dat de jongere leeftijdsgroepen de early adopters zijn, zoals steeds bij digital media en dat de nieuwe sociale netwerken snel volwassen aan het worden zijn.

Top social platforms - growth active users

Millennials (17-31 jaar) besteden per dag 2 tot 3 uur aan hun smartphone met social networking als de nummer 1 activiteit.

Ontdek meer:

Het FIPP Special Report geeft tot slot een aantal tips voor uitgevers om een goede sociale media strategie op te zetten.

Download het volledige rapport hier 

* FIPP publiceert in 2015 een reeks interessante ‘Special Reports’ over de meest actuele trends in de globale mediawereld. Onderwerpen zijn:

  1. Video (deel 1 & deel 2)
  2. Social media
  3. Mobile
  4. Big data
  5. Digital Revenue
  6. Magazine media (multi-platform brands) (September 2015)
  7. Content (October 2015)