Weapons of Reason probeert de werelduitdagingen te ontrafelen

stapel magazines Weapons of Reason

Regelmatig plaatsen wij een magazine in de kijker. Deze keer kozen we voor Weapons of Reason. Een magazine van een stevig kaliber, dat aanzet tot denken.

Een magazine dat als primair doel heeft de wereld te ontrafelen en verbeteren komen we niet vaak tegen. Een magazine dat hier succesvol in is nog minder. Toch is dit wat Weapons of Reason doet.

Achter het magazine, dat één keer per jaar wordt gepubliceerd en ondertussen aan haar zevende editie zit, zit echter een grotere drijfkracht. De organisatie Human After All werd in 2013 opgericht door zes Britse creatieven. Hun doel om samen te werken met internationale bedrijven in een poging om complexe globale problemen te ontrafelen en begrijpelijk te maken, resulteerde in de publicatie van Weapons of Reason.

Purpose

In hun samenwerking – en om tot nieuwe onderwerpen en edities te komen – gaan ze op zoek naar merken en bedrijven met passie en purpose. Bedrijven die een betekenisvolle waarde voor zowel hun eigen stakeholders als voor de rest van wereld creëren. Maar ook bedrijven die een impact hebben en die zich kunnen aanpassen aan snelle en onverwachte veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de World Health Organisation of aan Greenpeace, maar ook aan Google, YouTube en BAFTA.

Cover of magaizne Weapons of Reason with coffee cup on top

Wereldlijke problemen

Een probleem kan slechts worden opgelost wanneer je het in al haar facetten bekijkt: het verleden, het heden en de toekomst. Tot nu toe heeft Weapons of Reason een poging gedaan om zeven grote problemen of ‘Global Challenges’ te ontrafelen. Deze uitdagingen gelden voor iedereen, net daarom dat hun impact zo groot is. ‘Environment: The Arctic’ was de eerste uitdaging die het magazine aanging. Daarna ging het magazine verder op ‘Population: Megacities’, ‘Health: The Old New’, ‘Society: Power’, ‘Sustenance: What’s Eating the World’ en ‘Technology: Towards Superintelligence’. Het meest recente nummer, dat is februari verscheen, kaartte het probleem rond ongelijkheid aan.

Lezers worden doeners

‘Comprehensieve journalistiek’ is een eerste vertrekpunt. Het zijn experts en onpartijdige journalisten die tot op de bodem van elk topic gaan. Sensatieverhalen met hogere clickratio’s als doel hebben hier geen plaats.

Daarnaast wordt er beroep gedaan op ‘visuele taal’. Complexe ideeën worden vertaald naar illustraties om het geheel beter verteerbaar te maken. En het resultaat is niet mis, want elk magazine in zonder twijfel een visueel pareltje.

Dit alles staat ten dienste van het derde principe: ‘a project to inspire action’. Hoewel de auteurs van het magazine zo onpartijdig mogelijk proberen te zijn, hopen ze wel op een vorm van actie. Precies om deze reden geven ze hun lezers net die informatie die ze nodig hebben om weldoordachte beslissingen te nemen. Hun mantra is niet voor niets “We want our readers to become doers”.

Meer inspiratie vind u hier: