Wereldwijde mediaconsumptie verandert langzaam

Iedere nieuwe generatie heeft zijn eigen kenmerken en eigenaardigheden. In marketing ligt daarop vaak de nadruk. Maar zoals Zenith topman Tom Goodwin onlangs al zei: veel verandert ook niet. In elk geval niet zo drastisch als soms lijkt. Neem mediaconsumptie: nog steeds consumeren mensen van alle leeftijden voornamelijk video via hun televisie. Ook de jongste marketingdoelgroep, zo blijkt uit onderzoeken van Deloitte en GlobalWebIndex (in de VS en wereldwijd).

Generatie Z (14-19 jaar) wordt al de Netflix-generatie genoemd (in de VS kijkt 70% maandelijks, 25% wereldwijd). Van alle leeftijdsgroepen consumeren zij het meest video online (1 uur 11 min per dag), zo blijkt uit het onderzoek van Deloitte. En toch kijken ook zij nog altijd meer via het gewone tv-toestel (ruim1,5 uur).

Graph media consumption

Opvallend is dat Gen Z per dag ook iets meer tijd besteedt aan pers én aan online pers vergeleken met het globale gemiddelde. Radio luisteren ze offline iets minder dan gemiddeld en online ongeveer evenveel.

Binnen online blijven sociale media zeer belangrijk (en zullen dat ook in de toekomst blijven), zo blijkt uit dan weer uit onderzoek van GlobalWebIndex.

Dat rapporteert dat wereldwijd van elke 3 minuten die online besteed worden, er nu 1 naar networking en messaging gaat.

Voor de hele digitale populatie betekent dat gemiddeld per dag ongeveer 2 uur; voor 16-24 jarigen 2 uur 40. Bovendien heeft 94% van de bevolking minstens een sociale media account. De gemiddelde internetgebruiker heeft er zelfs 8 (vgl. met 3 in 2012).

Bij de jongste groep (16-24 jaar) is vrijetijdsbesteding de hoofdreden voor sociale media-gebruik. Sociale netwerken zijn de basismedia-activiteit voor deze leeftijdsgroep geworden.

d1

Bron: The Media Briefing