Surf naar

WeMedia

Wie beinvloedt de beinvloeders?

Beïnvloeders zijn commercieel gezien uiterst waardevol: als je hen overtuigt, overtuig je hun hele achterban. We kennen ze allemaal wel, de buurman die alles weet over auto’s, de collega die de laatste mode op de voet volgt, of de foodblogger met de beste restauranttips. Deze mensen ‘praten’ meer dan gemiddeld over merken, ze generen 2x zoveel mond-tot-mond reclame (word of mouth) dan anderen. En er wordt veel vaker naar geluisterd (3,8 x).

Carat-blogster Stephanie Arlett concludeert op basis van een groot aantal studies dat influentials in veel gevallen zware magazinelezers zijn. Magazinemerken hebben een hoge concentratie van deze informele experts in hun publiek. In de UK leest 90% van de influentials magazines.

Dat is volgens haar echt geen verrassing: magazinemerken houden hun lezers op de hoogte van de laatste trends en hun belangrijkste functie is inspireren en ideeën geven. Hun journalisten beschikken over de meest recente en vaak exclusieve content. Geen wonder dat experts daar niet buiten kunnen.

Vertrouwen is cruciaal in de relatie die een lezer met zijn magazinemerk heeft: zonder vertrouwen geen geloof, zonder geloof geen actie. Daar profiteren advertenties van mee: magazinereclame wordt keer op keer het meest geloofwaardig gevonden. Dit geldt ook online, zo blijkt uit studies van de AOP en Comscore: vertrouwen is een cruciale factor bij het beïnvloeden van de beïnvloeders.

Met de factor vertrouwen zouden mediaplanners volgens Comscore dan ook altijd rekening moeten houden. Echte contentsites, zoals online magazinemerken, genieten het hoogste vertrouwen en zijn daardoor veel beter in staat consumenten in houding en gedrag te beinvloeden dan portals en social media websites.

Magazinelezers vormen bovendien ook nog eens een heel actieve online community. Zij zoeken meer informatie, shoppen meer online en bloggen/tweeten/posten veel meer, wat belangrijk is voor word-of-mouth.

” €œIn conclusion, if you want to reach Influentials and get your brand talked about, there is no better place to start than with magazine brands.”€ Stephanie Arlett, Carat, UK

Lees het volledige artikel hier

Print Friendly, PDF & Email