Wie vertrouwen we in de Coronacrisis het meest?

writing on concrete wall: Stop Covid-19

Edelman heeft tussen 6 en 10 maart in tien landen* navraag gedaan over de bronnen die mensen tijdens de Coronacrisis raadplegen. Opvallend is dat de eigen werkgever hoog scoort als betrouwbare informatiebron. Het meest geraadpleegd blijken toch de gevestigde mediabedrijven. Mensen zijn zeer bezorgd over de verspreiding van valse en misleidende berichtgeving over het Corona-virus.

Lees ook: Trends in fake news (of beter: digitale disinformatie)

Betrouwbare bazen

In totaal ondervroeg Edelman 10.000 mensen wereldwijd. Bijna 70% van de mensen blijkt zich minstens een keer per dag over het onderwerp te informeren. 63% geeft aan dat ze informatie van hun werkgever over Corona vertrouwen: de CEO van het eigen bedrijf vinden mensen betrouwbaarder dan regeringsbeambten!

Van werkgevers verwacht men dan ook regelmatige updates: 63% verlangt dat minstens een maal per dag. Transparantie over de werksituatie is een vereiste: de meerderheid wil precies weten hoeveel besmettingen geconstateerd zijn en wat het effect daarvan op het bedrijf is.

In 8 van de 10 landen is de meerderheid overigens van mening dan de eigen werkgever beter op het virus is voorbereid dan het land. 62% vindt de reactie van de werkgever op de huidige situatie dan ook effectief en verantwoordelijk.

Regeringswebsites (58%) en traditionele media (51%) blijven wat achter in vertrouwen. 35% van de ondervraagden gaf aan sociale media nooit te vertrouwen wanneer deze de enige bron van informatie zijn.

Wetenschappers en artsen

Wetenschappers en artsen vinden we het meest betrouwbaar: 68% tot 83% geeft dit aan. Daarvan willen mensen dan ook graag meer informatie ontvangen (85%). Regeringsbeambten en journalisten genieten het vertrouwen van minder dan de helft van de mensen (respectievelijk 48% en 43%). 58% is zelfs bang dat politici de crisis zullen gebruiken voor politieke doeleinden, iets wat in België in de huidige situatie zeker niet uit te sluiten is.

Toch gebruiken de meeste mensen de hoofdkanalen van nieuws twee keer meer dan websites van wereldwijde (WHO) of nationale gezondheidsorganisaties. Maar liefst 74% maakt zich bovendien zorgen over de verspreiding van misinformatie.

Hoge verwachtingen

Het vertrouwen in de werkgever is niet zonder verwachtingen. 78% verwacht dat het bedrijf de werknemers en de lokale bevolking beschermt. 79% vindt dat de werkgever de plicht heeft om workflows aan te passen, thuisarbeid mogelijk te maken, niet relevante evenementen en zakenreizen stop te zetten. 73% verwacht dat personeelsbeleid aangepast wordt om betaald ziekteverlof te garanderen en risicogroepen verplicht thuis te laten blijven.

Het grote vertrouwen in werkgevers gaat dus gepaard met grote verantwoordelijkheid, zo blijkt. Bedrijven doen er goed aan hiermee verstandig om te gaan door regelmatig en zeer transparant te communiceren om mensen zo het gevoel te geven onderdeel te zijn van een brede maatschappelijke beweging die het virus bestrijdt.

* 10 landen: Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Groot-Brittannië, USA

Bron: Horizont 

Lees ook: