YMCE-winnaars: “Het verbod op cookies zal conversie minder traceerbaar maken”

Cato Chalmet en Jonas Wellens

Cato Chalmet en Jonas Wellens zijn de winnaars van de YMCE Strategy 2021. Als respectievelijk Junior strateeg bij Pivott en social campaign specialist bij Maxus hebben ze een focus op social media, maar wij vroegen hen uit over het bredere plaatje.

Lees ook: YMCE-finalisten: “Er moet opnieuw een evenwicht tussen awareness en performance komen”

Hoe hebben jullie de YMCE competitie ervaren?

JW: “Samenwerken met iemand die je niet kent, is niet evident. Maar het liep heel goed. We hadden meteen een goede klik. Wat me vooral bijblijft is het uitdenken van een strategie over tal van kanalen – van klassieke tot social – heen. En het is natuurlijk geweldig dat we de competitie wonnen. Daar had ik echt niet op gerekend. Je ziet immers de presentaties van de andere deelnemers niet en kan dus niet benchmarken.”

CC: “Daar kwam nog bij dat noch Jonas noch ik het gewoon waren om voor Proximus te werken. Dat gaf een speciaal gevoel. Zeker omdat het een zeer groot merk is, met heel veel verschillende audiences. We hebben in onze presentatie proberen te benadrukken dat die audiences telkens een aparte strategie en kanaalkeuze verdienden.”

Jullie werken allebei als mediaspecialist. Hoe kijken jullie naar de sector?

JW: “Ik ben in de mediabureauwereld gerold via mijn stage. De eerste maanden was het nog wat zoeken. Wat is juist de toegevoegde waarde van de bureaus? In het begin van mijn carrière voelde ik ook dat het een kritische periode was. De rol van de mediabureaus stond onder druk. Intussen is duidelijk dat we ook een meerwaarde op vlak van consultancy kunnen bieden. We zijn niet enkel ‘buying machines’. Het is onze taak om in een geautomatiseerde wereld te zoeken naar kwaliteit en die te benadrukken in onze plannen.”

CC: “Wat mij steeds weer opvalt, is hoe uitgebreid deze sector is. Je hebt enorm veel kanalen, technieken, mogelijkheden. Dat zorgt ervoor dat Jonas en ik voor een klant elk een voorstel zouden kunnen maken dat totaal verschillend is, maar dat beide voorstellen wel hout snijden. Dat maakt het wel hard en stresserend. Je moet niet alleen een goed idee hebben. Je moet het ook verkocht krijgen.”

Welke rol kunnen traditionele media spelen voor merken?

CC: “Dat is natuurlijk de vraag van 1 miljoen. Media zijn in mijn ogen nog steeds nodig om voldoende awareness te genereren. Daarnaast kan je bepaalde media, waaronder social media, ook gebruiken om specifieke doelstellingen te bereiken: van websitebezoek tot aankoop.”

JW: “Massamedia laten je als merk nu eenmaal toe om heel wat mensen op korte tijd te bereiken. En ze bezitten de kracht om emoties over te brengen. Een goede tv-spot kan me echt raken.”

Ligt er tegenwoordig niet te veel focus op conversie?

CC: “Voor social media is dat een goede zaak. We kunnen tonen wat de resultaten zijn in functie van het ingezette budget, o.a. door te linken aan de verkoop op de webshop. Bij tv is die directe link moeilijker te maken.”

JW: “De vraag is hoe dit in de toekomst zal evolueren. Door het verbod op cookies zullen we meer in het duister tasten.”

Welke rol kunnen magazine media spelen voor merken?

JW: “Magazines zijn voor lezers een moment van rust. Mensen maken tijd om de info tot zich te nemen, en daarvan kan je als adverteerder meegenieten. Het is een geloofwaardige omgeving.”

CC: “Ik apprecieer vooral de mogelijkheden om niches te bereiken. Ben je een producent van hondenvoeding, dan bestaat er wel een hondenmagazine waarin je heel gericht kan adverteren. En dat met een betaalbaar budget.”

Welke kanalen gebruiken jullie zelf voor jullie nieuwsgaring?

JW: “Ik luister geen radio en heb m’n tv-abonnement recent opgezegd. Maar ik volg wel de online platformen van diezelfde tv-zenders. De lokale context vind ik nog altijd belangrijk. Zo heb ik een abonnement op Streamz, maar ook op Netflix. Nieuws volg ik via social media en de websites van kranten en magazines. Door een papieren krant of magazine ben ik nog altijd gecharmeerd, maar online is het toch praktischer om de info tot jou te nemen.”

CC: “Mijn mediagebruik ziet er toch anders uit. Ik kijk nog steeds klassieke tv. Da’s een echt familiemoment. Als ik met m’n vriend ben, is het eerder Netflix, Amazon Prime of Streamz. Radio is voor mij meer een achtergrondmedium. En mijn voornaamste bron van kennis en inspiratie is social media. Zelfs op TikTok kan je dingen bijleren. Nieuwssites en Twitter vullen dat mooi aan.”

Cato Chalmet en Jonas Wellens Winnaars van YMCE Strategy 2021 Cato Chalmet en Jonas Wellens

Lees ook: